Kvalitetsguruene

Veritech AS, 26.11.2007

Kvalitetsguruene har utarbeidet prinsipper og metoder for kvalitetsledelse og kvalitetsstyring som i dag benyttes over hele verden. Det er ikke sjeldent at metoder og prinsipper som i dag introduseres som nye og revolusjonerende, slettes ikke er nye men er uttalt av kvalitetsguruene flere tiår tilbake.

Et eksempel på dette er W.Edward Demings uttallelse fra 50 årene om at ”kvalitetsforbedring oppnås gjennom en statistisk styring av alle prosesser, og gjennom en reduksjon av avvikene i disse prosessene. Alle de ansatte må delta i disse prosessene, og det er hos ledelsen de sterkeste kravene ligger."

Ovennevnte eksempel er ikke ulikt de prinsipper som ligger bak den nye versjonen av ISO 9000:2000 Standard for kvalitetsstyring.

Så tidlig som i slutten av førtiårene ble mer systematiske metoder for kvalitetsplanlegging og kvalitetsledelse tatt i bruk. Dette skjedde først i USA, men etter den annen verdenskrig kom også japanerne med på utviklingen. Det er først i de siste årene at det europeiske næringslivet også har sett viktigheten i kvalitetsspørsmålene.

Punkter som kan gi et samlet inntrykk av guruenes kvalitetsbegrep

1. Kvalitet er nøkkelen til en vellykket forretningsvirksomhet. Hvis kvalitetsspørsmålet blir skjøvet i bakgrunnen, vil det på sikt føre til dårligere resultater for virksomheten.

2. Kvalitetsforbedringer krever ett hundre prosent oppslutning fra ledelsen. Denne forpliktelsen til kvalitet må være kontinuerlig. Den vil raskt vise seg å være verdiløs, hvis bedriften igjen begynner å produsere varer som ikke tilfredstiller kravene.

3. Kvalitetsforbedring krever hardt arbeid. Det finnes ingen snarveier eller lettvinte løsninger. En vellykket kvalitetsforbedring er ofte avhengig av at bedriftskulturen endres helt.

4. Kvalitetsforbedring krever grundig opplæring.

5. Hvis et KF-program skal gi positive resultater, må både ledelsen og de ansatte gå hundre prosent inn for det.

Kvalitetsguruer En forholdsvis liten gruppe amerikanske og japanske kvalitetseksperter har hatt stor innflytelse på hvordan bedrifter i dag oppfatter og bruker begrepet kvalitet. Det er disse ekspertene vi ofte kaller kvalitetsguruer. De har utviklet sin egen kvalitetsfilosofi som i prosess med en kvalitetsmetodologi med verktøy og tiltak vil kunne gjøre den totale kvalitet oppnåelig for bedriften.

De amerikanske - Philip Crosby
- W. Edwards Deming
- Joseph Juran


De japanske - Shigeo Shingo
- Kaoru Ishikawa
- Genichi Taguchi

Hjemmeside:

www.veritech.no