Jobbetikette

Reidar Helliesen, 22.10.2007

Mirakler skjer stort sett mest i Hollywood-filmer og bibelens fascinerende lektyre. Men mirakler er ikke umulige å frembringe. Arbeidskollegaer som ivrer etter å utøve sin gode dannelse kan for et lite øyeblikk få oss til å kjenne vingene flakse under armhulene mens vi svever blant kongeørner i en blå himmel. Oppskriften til et godt arbeidsmiljø handler ganske enkelt om å vise god dannelse.

Den lille ekstra oppmerksomheten som viser at du bryr deg, evnen til å ta dine omgivelser seriøst som viser din respekt, og evnen til å spre ditt gode humør og omtanke som viser at du setter pris på dine kollegaer. Det er ofte kun små milligram med dannelse som skal til for å gjøre et menneske lykkelig og fornøyd, og det trengs bare et sandkorn i maskineriet til for å gjøre arbeidsmiljøet ulykkelig og misfornøyd. Mirakelmiksturen ligger i kunsten å spre de gode manerer. For å illustrere dette bedre har en stor australsk undersøkelse med over 6000 spurte slått fast hva som irriterte jobbkollegaer mest. Her er listen:

• plagsomme ringelyder fra mobiltelefonen
• personer som har ansvaret for faks- og kopimaskiner på jobben
• jobbhaikere som snylter turer
• dårlig ånde og kroppslukt
• folk som ikke setter ny dorull i holderen når de har brukt opp den andre
• folk som kommer sent og går tidlig
• kollegaer og andre som tror de alltid vet best og gir uttrykk for det
• folk som ikke fyller opp faksen og skriveren når den går tom
• folk som tar imot beskjeder men gir feil beskjed videre eller skriver feil beskjed
• folk som låner ting fra pulten din men ikke leverer dem tilbake

Selv doruller, ringelyder og dårlig ånde kan altså gjøre dagen miserabel. Her følger skikk og bruk regler som kanskje kan frembringe et mirakel på jobben.


MØT KUNDEN
En god høflig presentasjon har aldri gjort noen skade. Å tre inn på et fremmed kontor er for noen nesten som å bevege seg inn i en Hitchcock-film, derfor skader det ikke å møte kunden ute i gangen. At du møter kunden er mer korrekt enn at kunden møter deg.

HOLD ORDEN
Ønsker du å fremstille kontoret som en kildesorteringsplass for papir skal du la dokumentbunker ligge i store berg på kontorpulten din. Har du tanker om å gjøre det representativt for kunder og kollegaer bør du flytte papirmassene inn i hyller, mapper og skuffer.

TENK POSITIVT
Tenk positive tanker, si positive ord og det positive gror. Det er et ordtak som bevisstgjør ditt fokus. Du tar ingen skade av å repetere dette budskapet for deg selv vær morgen, lunsj og ettermiddag. Når stress, tretthet og presset blir stort har vi alle en tendens til å tolke kommentarer og henvendelser som fanden leser bibelen. Bestreb deg på å se det positive i det kunde og kollegaer spør om.

SMIL TIL TELEFONEN
Smil til telefonrøret og kunden smiler til deg. Det er faktisk slik at kunden kan merke om du smiler til kunden gjennom et telefonrør. Det er ikke alltid hva du sier, men hvordan du sier det som avgjør hvilken opplevelse kunden får av firmaet du representerer.

VIKTIGST AV ALT
Men viktigst av alt: bring med ditt smil i lommen, din iver etter å hjelpe i ryggsekken og din omtanke og evne til å lytte i lommeboken. Da vil din arbeidsplass bli en trivelig plass å ferdes fra morgen til kveld.

Hjemmeside:

www.dannelse.no