Hva er kvalitetssikring?

Veritech AS, 26.11.2007

”Del av kvalitetsstyring med fokus på å oppfylle krav til kvalitet. Ref : ISO 9000:2000”

Kvalitetssikring er alle aktiviteter som bidrar til at interne og eksterne aktiviteter i en organisasjon/ bedrift tilfredstiller krav til oppnåelse av kvalitet. De fleste forbinder kvalitetssikring med kontroll, f.eks sjekke fakturaer og tegninger, rapporter, ferdigkontroll ol.

Kontroll inngår også i begrepet kvalitetssikring, men kvalitetssikring omfatter mye mer en dette.

Eksempel på elementer i et kvalitetssikringssystem.

Vi har hørt begreper som ”dette må kvalitetssikres”, og ofte fra politisk hold eller av offentlige myndigheter. En uttalelse som dette kommer ofte hvis man er kommet opp i en uønsket situasjon (avvik, hendelse), og det blir da en uttalelse om at det har oppstått et forhold som det må gjøres noe med.

Vi bruker gjerne begrepet kvalitetssikring i forbindelse med ”sitat”:

- Hvordan skal vi kvalitetssikre et kommende prosjekt?
- Hvordan skal vi kvalitetssikre en fusjonsprosess?
- Har våre kritiske leverandører system for kvalitetssikring?

Kvalitetssikring benyttes som et proaktivt begrep om et forhold vi vil planlegge og gjennomføre, eller stille krav til, og ikke om noe vi kan gjøre i ettertid eller f.eks når et produkt er fremstillt.

Hjemmeside:

www.veritech.no