Lederutdanning - Helse og omsorg, modul 9



Kursarrangør: Fagakademiet AOF
Sted: Radisson Blu Royal Garden Hotel
          Sør-Trøndelag, Trondheim
Kursadresse: Kjøpmannsgata 73, 7010 Trondheim (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Undervisningstid: Ta kontakt for informasjon
Varighet: 3 samlinger
Pris: 23.015

Vi tilbyr lederutdanning i helse og omsorg - modul 9. Har du lyst å bli leder? Eller ønsker du å stå bedre i lederrollen? Siden oppstarten i 2012 har vi på dette landsdekkende studiet hatt deltakelse fra over 190 kommuner, og 3.500 deltakere / 1.600 enkeltpersoner har vært / er i dette studieløpet.

Litt om utdanningen:
Utdanningen tilbys av Fagakademiet, Ressurssenter for omstilling i kommunene (RO) og Høgskolen i Innlandet (tidligere Høgskolen i Hedmark). Årstudiet tilsammen 8 moduler kan tas enkeltvis og uavhengig av hverandre, og hver modul gir 7,5 studiepoeng. For å tiltre modul 9, som gir 15 studiepoeng, må du fylle forkunnskapskravet ved å ha fullført modul 1 og modul 4. Studiet er etterspurt, og vi fortsetter å levere moduler over det ganske land. Knapt 30 moduler ble levert for våren 2018, og over 30 ny er bestilt for høsten og vinteren 2018 / 2019.

Formål:
Gi nåværende og potensielle ledere for virksomheter i brukerrettet helse- og omsorgssektor nødvendig kompetanse, kunnskaper, ferdigheter og holdninger til å lede komplekse organisasjoner med store krav til tverrfaglig samarbeid, samspill mellom eget arbeidssted i kommunen og spesialisthelsetjenesten. Gi deltakerne kompetanse som sikrer rekruttering, godt arbeidsmiljø og rett ressursutnyttelse i virksomheten.

Innhold modul 9:
1) Endringsmomentum:
• Grunnlagsforståelse for endring
• Mulighetsrommet (kreativitet)
• Evaluering av erfarte endingsprosesser (utgangspunkt egne erfaringer og egen praksis)
• Ulike perspektiv for endring (føringer)

2) Ledelse av endringsprosesser:
• Læring og kultur for endring
• Lederrollen og ledelsesmetoder
• Å stå i endringer
• Involvering (myndiggjøring, eierskap og trygghet)

3) Implementering av endring:
• Kontinuerlig forbedring
• Omskaping som sosial prosess
• Drivkrefter og motkrefter
• Kunnskapsdeling

Undervisningsform og organisering:
Studiet er organisert som et samlingsbasert deltidsstudium og består av tre samlinger, hvorav 2 på 2 dager og en på 3 dager. I gjennomføringen legges det opp til både egenstudier mellom samlingene og arbeid i basisgrupper som en del av læringsprosessen. Basisgrupper er organiserte grupper hvor studentene skal samarbeide om oppgaver. Oppgavene vil være knyttet til studentenes praksis med utgangspunkt i teorien som presenteres på samlingene, samt hvordan teorien kan komme til syne og brukes i praksis.

Det sentrale elementet i transformasjonen teori - praksis er kompetanseutvikling gjennom refleksjon. Derfor blir utvikling av refleksjonskompetanse et viktig element som følger samlingene. Hjemmeoppgavene legges opp og følges av foreleser og kursleder. Oppgavene skal sikre arbeidsinnsats og faglig progresjon mellom samlingene, samt gi foreleser et grunnlag for å gi studentene tilbakemeldinger. Progresjonen legges opp slik at studentene kan gjennomføre dette ved siden av full jobb.

Foreleser: Øivind Johnsen

Øivind Johnsen har sosialfaglig og pedagogisk/psykologisk utdanning samt mastergrad i Master of Management ved Handelshøyskolen BI. Han har arbeidet med personal- og organisasjonsspørsmål i 20 år, hvorav 7 år som personalsjef og 5 år som forhandlingssjef. Han har i tillegg administrativ erfaring fra helse / omsorg-, oppvekst- og eiendomsvirksomhet i Trondheim kommune. Han ble ansatt i RO i 2012 og kom da fra stillingen som forhandlingssjef ved St. Olavs hospital HF i Trondheim.

Målgruppe for kurset:
Nåværende og potensielle ledere for virksomheter innen helse- og omsorgssektoren

Opptakskrav:
• Generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse