Interaksjonsdesign og brukervennlighet (2 semestre)



Kursarrangør: IGM
Sted: Oslo, Epicenter
Oslo
Kursadresse: Edvard Storms gate 2, 0166 Oslo (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Studie / yrkesutdanning (30 studiepoeng)
Undervisningstid: kl 09:00 - 15:00
Pris: 51.000

Vi tilbyr høgskolestudie om interaksjonsdesign og brukervennlighet over 2 semester. Gjennom studie lærer du det som skal til for å lage gode, effektive, brukervennlige webløsninger som gir resultater.

Innhold:
Studiet følger en kombinasjonsmodell - der undervisningen skjer i klasserom, med fem samlinger i studietiden, kombinert med egen studier og gruppearbeid. Markedets eneste studium i Interaksjonsdesign og brukervennlighet på deltid, som gir deg 30 studiepoeng. Interaksjonsdesign handler om å lære å designe applikasjoner og webløsninger som er brukervennlige, inkluderende, inspirerende og nyttige.

Studiet er både praktisk og teoretisk rettet - med hovedvekt på å løse praktiske obligatoriske oppgaveløsning basert på teoretisk kunnskap. Studentene vil gjennom studieåret gjennomføre en rekke individuelle og gruppebaserte praktiske og teoretiske oppgaver knyttet til de forskjellige undertema.

Studieinnhold:
1) Webløsninger, brukeropplevelse og designstrategi:
Bakgrunnskunnskap du trenger for å skape gode brukeropplevelser
• Trender innen webdesign
• Teknikker for kartlegging av brukerens behov/oppgaver
• Sosiale medier
• Mobil tilpasning

2) Interaksjonsdesign:
• Viktige prinsipper i design av gode brukeropplevelser
• Skjemadesign
• Prototyping og teknikker
• Godt innhold på web
• Kjernemodellen
• Hvordan måle at du lykkes
• Krav til tilgjengelighet (WCAG)

3) Interaksjonsdesign, prosess fra strategi til suksessrik løsning:
Vi jobber med konkret case fra start til ferdig prototype.
• Forretningsidé - WEBstrategi
• Tilrettelegging av materiell for web, kartlegging av brukernes behov
• Sentrale prinsipper i design funksjonalitet, innholdsdrevet design
• Fargebruk og brukeropplevelse
• Intervjuteknikker
• Eye-tracking i praksis
• Hvorfor og hvordan brukerteste, og hvordan unngå de vanligste feilene
• Brukertesting av din prototype

Lånekassen:
• Studiet er godkjent for lån / stipend i Lånekassen

Målgruppe for kurset:
Interaksjonsdesign og brukervennlighet vil være interessant for deg som jobber i mediebransjen, private bedrifter, offentlig sektor og andre virksomheter. Studiene er tilrettelagt for de som ønsker seg videreutdanning knyttet til interaksjonsdesign. Er du webredaktør, webdesigner, grafisk designer, eller har andre roller i webprosjekter? Da er dette midt i blinken. Studiet er aktuelt for dem som har arbeidserfaring, grunnleggende webkunnskaper og som trenger generell kompetanseheving.

Studiet passer for eksempel for de som:
• Har web kompetanse og ønsker et bredere utdanningsløp som er rettet mot interaksjonsdesign
• Jobber med web profesjonelt og/eller har utdanning innen web

Forkunnskaper:
• Studiekompetanse eller godkjent realkompetanse samt grunnleggende webkunnskap

Kursmateriell:
Pensumlitteratur:
• «Digital strategi for alle» (2015) av Ove Dalen & Eirik Hafver Rønjum
• Introduksjon til interaksjonsdesign” (2017) av Tone Nordbø
• «Just Enough Resarch» (2019) A book a part av Erika Hall
• About Face: The Essentials of Interaction Design 4th Edition
• «Web Form Design» (lastes ned som pdf)
• Tilleggslitteratur: Mediekultur, mediesamfunn» (2015) av Jostein Gripsrud

Eksamen / sertifisering:
Studieåret avsluttes med eksamen