Business excellence

Veritech AS, 26.11.2007

Business excellence er et begrep som dukker opp spesielt i forbindelse med ledelsesmodeller, og ikke minst kvalitetspriser. Den norske betegnelsen er ”Fremragende virksomhet”. Business excellence er et målbegrep som benyttes om de bedrifter som er i verdensklasse. De som vinner eller er i toppskiktet i en av de 4 anerkjente kvalitetsprisermodellene kan smykke seg med ”Business excellence”. Det øverste mål for Business excellence kan man vel si er full score i en kvalitetsprismodell.

Man skal sette seg ambisiøse mål, men målene bør være realistiske for at vi skal få et eierskap til målene. Det er norske bedrifter som har som langsiktige mål å komme i verdensklasse. Skal man i verdensklasse i henhold til begrepet ”Business excellence”, så handler det ikke om å få størst omsetning eller flest skip, men oppnå en helhet i sin virksomhet innen de fundamenter en kvalitetsprismodell bygger på. F.eks.:

EFQM – Europas Kvalitetspris Den norske kvalitetsprisen bygger på samme lest og derav de samme fundamentene som EFQM med de 9 hovedgruppene:

- lederskap
- policy og strategi
- medarbeidere
- samarbeidspartnere og andre ressurser
- prosesser
- kunder
- medarbeidere
- samfunnet
- nøkkelområder - resultater

De som starter med en egenevaluering i henhold til EFQM modellen ser at det er kun langsiktig strategisk lederskap og kontinuerlig utvikling som fører til høy målscoring innen de 9 hovedgrupper.

Norske bedrifter – ”Business excellence” Det å komme i verdensklasse kan være et uoppnåelig mål selv om mange norske bedrifter har produkter i verdensklasse og konkurrerer med de største og beste i verden.

Det å hevde seg i verdensklasse dreier seg ikke bare om sluttproduktet, men om organisasjonen og prosessen bak produktet er lønnsomme og sikrer en fremtidig produktutvikling.

Kvalitetsprismodellene har en balanse mellom virkemidler og resultater og man får omtrent den samme vekting på virkemidler som på resultatene i kvalitetsprismodellene.

Mye av bakgrunnen for dette er den erkjennelse at det er systemet og prosessene og ressursene bak produktet som resulterer i gode produkter og tilfredse kunder.

Det anbefales at man: - Vurderer om kvalitetsprismodellen EFQM og derav den norske utgaven kan være en nyttig målstyringsmodell. Målet med EFQM modellen er at den skal være et praktisk verktøy for virksomhetsutvikling, og en modell for utdeling den årlige kvalitetsprisen.
- Når man etterhvert har fått erfaring med modellen og ser at den er hensiktsmessig, kan man sette seg mål og tidsperspektiv for oppnåelse av den norske, eventuelt den europeiske, kvalitetsprisen.



EFQM er en utmerket modell for synliggjøring av svake og sterke sider i bedriften og derav et verktøy for kontinuerlig forbedring.

Hjemmeside:

www.veritech.no