Praktisk bruk av KI i skolen - webinar



Kursarrangør: Fagfokus AS
Sted: Nettkurs / Nettstudie
Hele landet
Type:Nettkurs og nettstudie
Studie / yrkesutdanning
Undervisningstid:
Dag 1 kl 10:00 - 16:30
Dag 2 kl 09:00 - 14:30
Varighet: 2 dager
Pris: 2.500

Vi tilbyr konferanse om praktisk bruk av KI i skolen som webinar. Kunstig intelligens (også kjent som artificial intelligence) forandrer samfunnet drastisk, og utdanningssektoren vil aldri bli den samme - enten vi vil eller ikke.

Litt om konferansen:
Mange er bekymret for utviklingen og tenker at inntoget av Chat GPT og andre verktøy er ødeleggende for læringsprosessen. Som lærer og pedagog er det mye å ta inn over seg, og det kan være overveldende å følge med på hva som skjer. Det er imidlertid ingen vei utenom. Våre elever er generelt mer digitalt kunnskapsrike enn de fleste av lærere, og vi er nå kommet til et brytningspunkt der de voksne ikke lenger kan velge å la være sette seg inn i mulighetene som finnes.

Konferansen har to hovedfokus; Et som fokuserer på utfordringene vi som lærere kommer til å stå ovenfor, og en bolk som tar for seg de fantastiske mulighetene som finnes dersom vi velger å omfavne den nye teknologien. Velkommen til to dager du på ingen måte vil gå glipp av.

Agenda:
• Vi fokuserer på praktisk bruk av KI i ulike fag, og ulike problemstillinger
• Vi ser nærmere på de problemstillingene som utfordrer mest
• Vi gir forslag til løsninger på flere av hovedutfordringene innenfor praktisk bruk av KI
• Du får møte andre som er opptatt av det samme, og får prøvd ut ulik teknologi hos våre utstillere

Program dag 1:
kl 10:00 - 11:30 Hva er sannheten om kunstig intelligens, og hvordan kommer det til å forandre skolen i fremtiden:
Morten Goodwin er Professor i kunstig intelligens ved UiA, og en av Norges fremste eksperter på digitalisering og KI. Når fremskrittene innen fagfeltet nærmest kommer på samlebånd er det viktig å sortere hva KI er, og ikke minst - hva det IKKE er. Her tar han for seg mytene og vi får en enkelt innføring i generativ læring. Vi ser nærmere på hovedutfordringene samt hvorfor og hvordan KI vil kreve sin plass i skolen. Morten er en unik formidler som ser de faglige mulighetene og begrensningene på en underholdende og innsiktsfull måte.
- Morten Goodwin, Professor

11:30 - 12:30 Lunsjpause

12:30 - 13:15 Bedre tilbakemeldinger ved hjelp av KI:
Tilpasset tilbakemelding om hvordan og hva du kan gjøre for å forbedre elevens arbeid, er tidkrevende og vanskelig å få til for lærere i praksis. Dette er noe lærere skal gjøre, og samtidig noe av de vi synder mest mot i en travel hverdag. Prosjektet Irina leder har nettopp dette som mål; Å gi elvene bedre og kontinuerlig tilbakemelding på hva de kan endre for å forbedre sine tekster.

Tilbakemeldinger som KI vil tilby, vil engasjere elever og utvikle deres forståelse av hvordan de kan skrive en høykvalitetstekst ved hjelp av flere utkast. Denne tilnærmingen kan betegnes som en lære-å-lære-tilnærming, og å «lære å lære» er en viktig ferdighet som lærende i 21 århundre bør tilegne seg. Prosjektet vil også utvikle ny kunnskap om hvordan lærere organiserer og legger til rette for vurdering for læring-praksis med KI-teknologi.
- Irina Engeness, Professor i pedagogikk

13:30 - 14:15 Utfordringer og muligheter ved bruk av KI i vurderingsarbeidet:
De to største utfordringene med å slippe kunstig intelligens inn i vurderingsarbeidet er personvern, samt å sørge for at vurderinger ses opp mot de faktiske læreplanmålene. LearnLab KI ser på nettopp hvordan man kan benytte kunstig intelligens til å gi elevene en bedre underveisvurdering innenfor læreplanens målsettinger.

De ønsker å utvikle en skole der det i mindre grad er prøver, men elevens begrepsforståelse og produksjon som danner grunnlaget for vurdering. Dette skal gjøres innenfor rammen av et GDPR-sikret område hvor elevene benytter FEIDE som pålogging. Her oppsummerer de hva de har lært i samarbeid med 100 skoler.
- Yngve Lindvig, Daglig leder Learnlab

14:30 - 15:15 Bruk av skjønn i skolen - er vi lærerne så dyktige som vi tror:
Ett av ankerpunktene mot KI i skolen er frykten for at vi beveger oss bort fra skjønnsmessige vurderinger av kvalifisert personell. Vi er redde for at “maskinene” skal vurdere. Lærere utfører kontinuerlig analyser av elevers utfordringer tilknyttet både læring, atferd og trivsel. Disse skjønnsmessige vurderingene danner grunnlaget for tiltakene vi setter inn. Men - hvor gode er egentlig disse vurderingene? Gjør vi våre valg basert på forskningsbasert kunnskap. Kan KI hjelpe oss til å gjøre bedre vurderinger og tiltak?
- Thomas Nordahl, Professor

15:30 - 16:30 Fremtidens skriveopplæring: Når KI møter pedagogikk:
Leon Furze er en internasjonal konsulent, forfatter og foredragsholder med mange års erfaring innen utdanning og ledelse. Furze holder nå på med en doktorgrad med fokus på konsekvensene av kunstig intelligens for skriveopplæring og utdanning. Her ser han nærmere på hvordan KI kan brukes i skriveopplæringen til det beste for både elev og lærer. Furze dukker opp på link fra Australia. Innlegget er på engelsk.
- Leon Furze, AI Konsulent

Program dag 2:
kl 09:00 - 10:45 Praktisk bruk av KI i Randabergskolen:
Først må vi som lærere forstå mulighetene og begrensningene som ligger i en generativ modell. Deretter kan vi ta det i bruk. I Randabergskolen har de laget egne Chatboter for ulike pedagogiske formål. Slik kommer de i forkant av utfordringene, samtidig som de unytter ressursene dette er for både lærere og elever. Odin forteller hva de har gjort, og hvordan, og mener bestemt at bruk av kunstig intelligens på denne måten kan:
• Være et utjevnende verktøy
• Gi bedre tilpasset opplæring
• Gi dypere forståelse av fagstoff
• Samt øke interessen om motivasjonen for faget
- Odin Nøsen, Rådgiver

kl 11:00 - 12:00 Kunstig intelligens for lærere: Hvordan teknologi kan frigjøre tid og skape bedre læring:
Foredraget til Kenneth vil gi deg en innføring i hvordan kunstig intelligens kan hjelpe lærere med å håndtere det store dokumentasjonskravet som skolen har. Du vil lære om hvordan kunstig intelligens kan forenkle og automatisere mange av de administrative oppgavene som lærere bruker mye tid på, som for eksempel å lage idéskisser, oversikter, tekster, lyd- og videoopptak, samt å løse matematikk- og kodingsproblemer. Du vil også få se eksempler på hvordan kunstig intelligens kan tilpasse og differensiere opplæringen for elever med ulike behov og interesser.
- Kenneth Bareksten, Lektor

kl 12:15 - 13:00 AI i skolen: Fra fremtidsvisjoner til praktisk bruk:
Kim og Terje vil vise hvordan med praktiske eksempler hvordan de har jobbet med KI i flere fag og hvordan de tenker at dette kan bli brukt som et verktøy både for å skape mestring, motivasjon og læring.
- Terje Pedersen, Lærer
- Kim Aarberg, Rådgiver Askøy kommune

kl 13:00 - 14:00 Lunsjpause

kl 14:00 - 14:30 Fra null til full bruk - seks tilnærminger til bruk:
I dagens digitale tidsalder er integreringen av kunstig intelligens i utdanningen blitt et sentralt tema. Fra totalt forbud til åpen bruk, skoler og lærere står overfor valget om hvordan de best kan utnytte AI-verktøy for å forbedre læringsopplevelsen. Mens noen skoler velger en konservativ tilnærming av frykt for misbruk eller avhengighet, ser andre mulighetene AI tilbyr for å skape en mer personlig og engasjerende læringsopplevelse. Her får du 6 graderte måter å benytte AI på, avhengig av dine rammebetingelser.
- Martin Johannessen, Lærer, programleder, netthode og blogger

Boka "Kunstig Intelligens for lærere" - følger med deltakelsen
Alle deltakere får boken kunstig intelligens for lærere av Kenneth Bareksten med i konferanseavgiften. Det er en praksisrettet bok til bruk i et miljø med et stort dokumentasjonskrav. Skolen er et slikt miljø, og lærere bruker mye tid på å sikre at elever får den rettmessige og nødvendig opplæringen.

Kunstig intelligens kan imidlertid gjøre mye av det administrative arbeidet, som å forenkle tidkrevende oppgaver innen idemyldring, oversikt, tekster, lyd og video, i tillegg til matematikk og koding. Det vil skape rom lærere kan bruke på elevene. Med forståelse for teknologiens prinsipper og enkle ledetekster, kan kunstig intelligent programvare skape og tilrettelegge for god læring for elever og tid til å gjøre det for lærere.

En bok pr. påmelding (gruppepåmeldinger inkluderer kun en bok).

Har du noe spennende på gang?
Har din skole noe på gang, noe dere er stole av? Noe dere vil vise frem? I så fall åpner vi for at du som har noe å vise fram på en stand, kan komme uten å betale deltakeravgift (kun hotellkostnader). Dette gjelder skoler som er i gang med et arbeid innen KI som andre kan lære av. Ta gjerne kontakt med oss på post(at)fagfokus.no. Ønsker du å være utstiller - er det selvfølgelig også mulig!

Målgruppe for kurset:
Fagfokus sine konferanser er åpen for alle

Vis flere tilsvarende kurs: