Lærer uten rettebunker - om relasjonsbygging, fremtidens skole



Kursarrangør: BRO AOF
Sted: AOF Telemark og Vestfold
          Telemark, Skien
Kursadresse: Bølevegen 152, 3713 Skien (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Undervisningstid: Ta kontakt for informasjon
Varighet: 6 timer
Pris: 2.190

Vi tilbyr kurs i lærer uten rettebunker - om relasjonsbygging, fremtidens skole, engasjement og vurdering. Nye læreplaner, nye metoder, dybde og bredde og helt menneske. Hvordan i huleste takle den såkalte «Fremtidens skole», og ikke henge igjen i gamle mønstre?

Innhold:
Hvordan vekke engasjement hos elevene? Hvordan bygge en god relasjon til ungdommer i sin mest «uspiselige» alder? Hvordan trylle med retorikk og nye rammer, samt lage kreative oppgaver hvor elevene er godt plassert i fagets nye kjerneelementer? Og sist men ikke minst - hvordan benytte enkel og god nok vurdering, som er nyttig for eleven, og som forebygger kollaps hos læreren?

I dette kurset vil disse problemstillingene tas opp. Det vil settes spørsmålstegn ved nytteverdien av utdaterte didaktiske metoder som tentamensdager og prøver. Det vil bli gitt konkrete eksempler på gode alternativer, som fagdager, med mye læring, «check» på flere læringsmål, samt enkel vurdering.

Målet med dette kurset er at du ved dagens slutt har fått ny lærergnist, og at du tar med deg hjem flere konkrete undervisningstips, også tverrfaglige, og vurderingsmetoder. Kurset er høyst relevant inn mot fagfornyelsen og nye læreplaner i 2020.

Agenda:
• Relasjonskompetanse
• Dybdelæring og tverrfaglighet
• Konkrete undervisningstips
• Vurdering

Kursholder: Elin Normand

Elin Normand jobber som adjunkt ved Hoppensprett ungdomsskole, og har 15 års erfaring i ungdomsskolen. Fra august 2019 er hun ansatt som lærerspesialist samme sted og hun tar parallelt masterutdanning som lærerspesialist i norsk. Elin tar også masterfag i veiledning, og har erfaring fra teater og revy.

Hun ser med skråblikk og humor på lærerens rolle, og skoleverdenens mange klisjéer. Fagene hennes er først og fremst norsk og KRLE, og hun vil i hovedsak benytte eksempler fra disse fagene. Overskriften i hennes arbeid som lærer, er at en god relasjon til elevene er nøkkelen til all god læring.