Vi tilbyr kurs om hvordan hjernen lærer best og mest effektivt 1-13 trinn som digital undervisning. Målsettingen med kurset er at kursdeltakerne skal sitte igjen med kunnskap, som enten kan anvendes direkte inn i eget arbeid eller som tilpasses eget arbeid, etter endt kursdeltakelse.
Informasjon:
Dette kurset handler om hva som skjer i hjernen når vi lærer og om undervisningsmetoder som bedrer samspillet mellom langtidshukommelsen og arbeidsminnet i læringsprosessen. Hjernen er det mest kompliserte vi vet om i hele universet og nesten 100 milliarder nerveceller gjør hjernen kraftigere enn den mest avanserte datamaskinen som finnes. Men, hjernen kommer ikke med noen bruksanvisning. De siste årene har nevrologer fått innsikt i hva som skjer i hjernen når du lærer og hvordan hjernen lærer best.
I dette kurset viser kursholder hva som skjer i hjernen når vi lærer og han deler verktøy som fremmer dyp og varig læring hos elevene dine. Å ha gode teknikker for læring er viktigere enn noen gang og vesentlig for å lykkes med utdanning og livslang læring. Du vil altså få verktøy som å gjør at du kan forbedre din egen undervisning og teknikker som hjelper elevene i å lære å lære.
Du vil lære:
• Hva som skjer i hjernen når vi lærer
• Hvorfor noen av de vanligste måtene å lære på også er de minst effektive
• Vitenskapelig baserte teknikker for å oppnå dybdelæring
• Verktøy for å komme videre når vi står fast i læringsprosessen
Kursholder: Olav Schewe
Olav Schewe er en av Norges ledende eksperter på studieteknikk. Hans første bok om studieteknikk, Superstudent, har solgt over 30 000 eksemplarer i Norge og blitt oversatt til over 20 språk. Hans andre bok om studieteknikk, Superhjernen, er skrevet sammen med New York Times bestselgende forfatter Dr. Barbara Oakley og har blitt nominert til Brageprisen.
Den er også oversatt til 14 språk. Olav har deltatt i forskningsprosjekter knyttet til studievaner, motivasjon og testangst på Universitetet i Oslo og tar for tiden en doktorgrad ved Universitetet i Oxford. Han er medlem av European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) og American Educational Research Association (AERA).
Gjennomføring:
Dette er et digitalt kurs. Etter påmelding får du en kursbekreftelse på e-post.
1 - 2 dager før kursstart mottar du møtelenken i Teams.
Målgruppe for kurset:
Kurset retter seg mot lærere som jobber i grunnskolen
Forkunnskaper:
• Ingen krav til forkunnskaper
Eksamen / sertifisering:
Det er ingen eksamen eller avsluttende prøve