Hvordan engasjere med filma? Film og tv i historiefaget



Kursarrangør: BRO AOF
Sted: Kurslokalet Hesten
          Oslo, Sentrum
Kursadresse: Kristian Augusts gate 6, 0164 Oslo (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Undervisningstid: Ta kontakt for informasjon
Varighet: 3 timer
Pris: 1.390

Tema for dette kurset er hvordan man bruker sekvenser fra film, TV, musikkvideoer og dataspill til å engasjere i stedet for å passivisere. Som utgangspunkt og pådriver for den læringsreisen som må til hvis man skal få til dybdelæring.

Innhold:
Det meste av læring inneholder et element av opplevelse. Man kan mobilisere elevers nysgjerrighet rent intellektuelt, men straks man klarer å engasjere følelsene er veien mye kortere til ordentlig innsikt. Innsikt i hvordan det er å tilhøre en annen tid, stå i en annen livssituasjon, oppleve andre trusler og muligheter enn det man gjør selv. Med det som utgangspunkt starter også de mest skjellsettende læringsreisene: Målet må være å få eleven til å tenke: "Jeg skjønner at jeg ikke skjønner, lær meg mer!" Det er med andre ord den induktive læringsmodellen som benyttes her.

I takt med datamaskinenes og prosjektorenes inntog i klasserommet har det åpnet seg utrolig mange muligheter for å engasjere med film, TV og andre populærkulturelle medier. Men det krever en gjennomtenkt pedagogikk å bruke dem riktig. Å se hele spillefilmer er det bare unntaksvis tid til, og denne metoden kan fort bli passiviserende. Vi skal gå gjennom mange eksempler i løpet av dagen. På kurset er det også rom for erfaringsdeling, du som deltaker vil få anledning til å treffe likesinnede, samt gi og få tips.

Kursholder: Nils Håkon Nordberg

Nils Håkon Nordberg jobber som lektor ved Drammen videregående skole, og har 15 års erfaring i skolen. Har også bakgrunn som journalist, forfatter, forlagsredaktør og brettspillutvikler. Egne fag er først og fremst engelsk og historie, og det brukes eksempler herfra. Tok master i IKT-støttet læring ved Oslo Met i 2015, med fokus på vurdering for læring. Har jobbet prøveløst de siste fire årene, etter å ha innsett at egne tilbakemeldinger etter prøver ikke var nyttige for elevene frem mot neste prøve.