Hva er sjansen for det å kjempe mot intuisjon og skape forståelse



Kursarrangør: BRO AOF
Sted: Kurslokalet Hesten
          Oslo, Sentrum
Kursadresse: Kristian Augusts gate 6, 0164 Oslo (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Undervisningstid: Ta kontakt for informasjon
Varighet: 6 timer
Pris: 2.190

Vi tilbyr kurs om hva er sjansen for det å kjempe mot intuisjon og skape forståelse. Er det dobbelt så stor sjanse for å få en 5-er når du kaster to i stedet for én terning? Tar nå-utgaven av deg selv mer funderte avgjørelser innen sannsynlighet enn deg selv som 10-åring?

Innhold:
Både barn og voksne har en tendens til å se verden på deterministisk vis, der alt som skjer er årsaksbestemt. Sannsynlighet beskriver mindre forutsigbare hendelser som er umulig å forklare deterministisk, og som ofte er i konflikt med intuisjonen vår. Mye på grunn av denne iboende intuitive opplevelsen av hva som er sannsynlig, så kan undervisning i sannsynlighet oppleves som utfordrende.

Vi lar oss farge av ting som har skjedd tidligere, av tilgjengelig informasjon og av det vi har lært. Lærere kan ikke ha som mål å «utrydde» den intuisjon elevene tar med seg til skolen (eller sin egen, for den saks skyld), men de må være den bevisst. Utgangspunktet for dette kurset er forskning på hvordan barn og voksne forholder seg til sannsynlighet, og hvordan lærere kan tilrettelegge for elevers møte med kjerneideer innen sannsynlighet.

Vi støtter oss til forskning som understreker viktigheten av å ta tak i de ideene elevene har knyttet til sjanse når de kommer til skolen. Det betyr, at uavhengig av hva til enhver tid gjeldende læreplaner måtte si, så bør vi som lærere snakke med elever om sjanse og sannsynlighet fra tidlig alder. Det tar tid å etablere en god forståelse for hvordan tenke matematisk om sjanse. Ny læreplan har gitt plass til sannsynlighet som del av matematikkfaget på to trinn - 5. og 9. trinn.

I dette kurset skal vi ikke bare fokusere på det første møtet med sannsynlighet på 5. trinn - vi skal slå et slag for viktigheten av å starte lenge før - med små drypp. Hensikten med dette kurset er å belyse, problematisere og drøfte viktige faglige og didaktiske momenter, prinsipper og mål i forbindelse med utvikling av grunnskoleelevers forståelse innen sannsynlighet.

I dette kurset skal vi jobbe med:
• Problemstillinger knyttet til usikkerhet, tilfeldighet og primære og sekundære intuisjoner, der vi introduserer et begrepsapparat som hjelper lærere til å sette ord på elevers forståelse av sannsynlighet og hva som bør fokuseres i undervisningen.
• De matematikkfaglige sidene ved sannsynlighet slik det kan forstås og jobbes med i grunnskolen.
• Hvordan vi som lærere kan hjelpe barn å utvikle en ny type kunnskap for å kunne resonnere om sannsynlighet.
• Hvordan vi ved å sjonglere mellom både subjektive, empiriske og teoretiske tilnærminger kan jobbe fram et fokus som har som mål at elevene oppnår en dypere forståelse for sannsynlighet.
• Å tallfeste sannsynlighet for at en hendelse skal inntreffe.
• De systematiske tenkemåtene som brukes for å resonnere om opptellingsproblemer som inngår i den teoretiske tilnærmingen til sannsynlighet.

Kursholder: Annette Hessen Bjerke

Annette Hessen Bjerke er førsteamanuensis i matematikk ved OsloMet - Storbyuniversitetet hvor hun underviser på grunnskolelærerutdanningen og forsker innen matematikkdidaktikk. Hun har sammen med Elisabeta Eriksen skrevet boka «Hva er sjansen for det?» utgitt av Universitetsforlaget i 2019, og er medforfatter på læreverket «Matemagisk» utgitt av Aschehoug.

Hun er spesielt interessert i hvordan lærerstudenter utvikler mestringsforventninger i matematikk, og i spenningsfeltet mellom teori og praksis i grunnskolelærerutdanningen. Bjerke har doktorgrad i utdanningsvitenskap med matematikk som fag fra OsloMet - Storbyuniversitetet.

Vis flere tilsvarende kurs: