Fagskole - kontor, salg og serviceledelse



Kursarrangør: AOF Norge
Sted: AOF Tromsø
          Troms, Tromsø
Kursadresse: Skippergata 41, 9008 Tromsø (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Studie / yrkesutdanning (60 studiepoeng)
Undervisningstid: kl 17:00 - 21:00
Varighet: 325 timer / 21 måneder
Pris: Gratis
Neste kurs: 02.09.2024 | Vis alle kursdatoer

Vi tilbyr fagskole om kontor, salg og serviceledelse. Fagskoleutdanningen er et NOKUT-godkjent utdanningstilbud som gjennomføres som et deltidstudium over 2 år og kan kombineres med jobb. Utdanningen gir 60 studiepoeng og fagskolegrad.

Faginnhold:
• Emne 1 - Kontor, administrasjon, salg og servicefagene i et samfunnsperspektiv
• Emne 2 - Kontor, IKT og økonomi
• Emne 3 - Markedsføring og salg
• Emne 4 - Ledelse og personal
• Emne 5 - Avslutningsoppgave med selvvalgt fordypningstema

Læringsmål:
1) Kunnskap:
• Studenten har kunnskap om likheter og ulikheter i private og offentlig virksomheter og forstår hvordan beslutninger virker inn på rammebetingelsene i private virksomheter.
• Studenten har kunnskap om politiske og organisatoriske beslutningsprosesser
• Studenten har innsikt i og forståelse for betydningen av styringsform, organisasjon og oppgaver i offentlig og private virksomheter
• Studenten har kunnskap om arbeidslivets organisasjoner og de verdier og normer arbeidslivets parter vektlegger
• Studenten har innsikt i de lover og avtaler som regulerer forholdet mellom partene i arbeidslivet

2) Ferdigheter:
• Studenten kan anvende kunnskap om studieteknikk og gruppedynamikk i eget studiearbeid
• Studenten reflekterer over egen kommunikasjons- og samhandlingsevne og drøfter kritisk konfliktløsning og endringsstrategier.
• Studenten utfører arbeidet i tråd med relevant lov- og avtaleverk
• Studenten deltar i drøfting av etiske problemstillinger, arbeider i tråd med de yrkesetiske retningslinjene samt drøfter fagenes rolle og utvikling i et samfunnsmessig perspektiv.

3) Generell kompetanse:
• Studenten er bevisst egne holdninger og diskuterer disse fra et profesjonelt perspektiv
• Studenten viser forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper
• Studenten har forståelse for endrings- og utviklingsprosesser i privat og offentlige virksomheter

Målgruppe for kurset:
Utdanningen passer for deg som arbeider innen kontor og administrasjon, salg eller service, som medarbeider, leder eller ønsker å bli leder, og som ønsker å formalisere din kompetanse. Utdanningen er lagt opp som deltidsstudium slik at du skal kunne kombinere dette med jobb, og passer for de som jobber i private virksomheter og offentlig sektor som kommuner, fylkeskommuner, stat og helse med videre.

Opptakskrav:
1) Formell kompetanse:
• Fullført videregående opplæring med fagbrev innen service og samferdsel
• I tillegg kan søkere med fullført og bestått videregående opplæring fra salgs-, service- og reiselivsfag tas opp på formell kompetanse (generell studiekompetanse alene gir ikke rett til opptak).

2) Opptak på bakgrunn av realkompetanse:
Her må du oppfylle ett av følgende punkt:
• 8.700 timer (5 år) relevant arbeidserfaring og / eller utdanning eller annen relevant erfaring
• Fullført og bestått Vg1 og Vg2 innen salg, service og reiseliv, samt 5.220 timer (3 år) relevant arbeidserfaring og / eller utdanning.
• Fullført og bestått teori til fagprøven, samt 3.480 timer (2 år) relevant arbeidserfaring og / eller utdanning

Språk:
• Søkere med annet morsmål enn norsk eller annet nordisk språk som søker på grunnlag av realkompetanse, må dokumentere kunnskaper i norsk tilsvarende minimum nivå B1 i Europarådets referanserammeverk for språk.

Eksamen / sertifisering:
Studiet har innlevering av emneoppgaver underveis i studiet. I tillegg leveres det inn en fordypningsoppgave ved slutten av studiet som skal forsvares på muntlig eksamen. Alle våre emneoppgaver er lagt opp til å kunne skrives hjemme, og med god tid.