Fagskole - Språklig og kulturelt mangfold i oppvekstsektoren



Kursarrangør: AOF Norge
Sted: Sør-Trøndelag, Ørland / Brekstad
Sør-Trøndelag
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Studie / yrkesutdanning (60 studiepoeng)
Undervisningstid: kl 17:00 - 21:00
Varighet: 325 timer / 21 måneder
Pris: Gratis
Neste kurs: 02.09.2024 | Vis alle kursdatoer

Vi tilbyr fagskole om språklig og kulturelt mangfold i oppvekstsektoren. Den høyere yrkesfaglige utdanningen språklig og kulturelt mangfold i oppvekstsektoren har som mål å utdanne reflekterte yrkesutøvere med høy faglig og etisk kompetanse innen oppvekstfeltet.

Informasjon:
De skal ha gode kunnskaper og ferdigheter om barns situasjon i dagens Norge, og aktuelle utfordringer som vi står overfor. Språklig og kulturelt mangfold kjennetegner dagens norske samfunn. Personal i oppvekstsektoren spiller en meget viktig rolle i å støtte barn i sin språklige utvikling og kulturelle danning. Fagskoleutdanningen er et NOKUT-godkjent utdanningstilbud som gjennomføres som et deltidstudium over 2 år og kan kombineres med jobb. Utdanningen gir 60 studiepoeng og fagskolegrad.

Faginnhold:
• Emne 1 - Etisk grunn-emne i oppvekstfag
• Emne 2 - Språk og flerspråklighet
• Emne 3 - Flerkulturelt mangfold
• Emne 4 - Oppvekst i et flerkulturelt samfunn
• Emne 5 - Praksis
• Emne 6 - Fordypning i språklig og kulturelt mangfold i oppvekstsektoren

Læringsmål:
Språklig og kulturelt mangfold kjennetegner dagens norske samfunn. Personal i oppvekstsektoren spiller en meget viktig rolle i å støtte barn i sin språklige utvikling og kulturelle danning. Det er ikke alltid like enkelt å vite hvordan man kan støtte barn i utviklingen av alle sine språk og kulturelle utrykk. Med riktig og oppdatert kunnskap kan personalet bidra i større grad til å møte mangfold og utvikle et inkluderende fellesskap for alle barn.

Læringsutbytte for utdanningen:
1) Kunnskaper - kandidaten:
• Har innsikt i lovverk, regelverk og styringsdokumenter som har relevans for studiet
• Har kunnskap om at flerspråklig og flerkulturelt mangfold fremmer begrepsutvikling, læring og kognitiv utvikling hos barn.
• Har kunnskap om begreper og prosesser knyttet til enspråklig og flerspråklig utvikling og drar nytte av aktuelt og relevant fagstoff.
• Kan oppdatere sin kunnskap om språk, flerspråklighet og kulturelt mangfold
• Forstår hva arbeid med språklig og kulturelt mangfold i oppvekstsektoren betyr for samspill og tilhørighet i det flerkulturelle samfunnet.
• Har kunnskap om oppvekstsektoren og institusjoner knyttet til oppvekstsektoren som gir veiledning om arbeid med barn og foresatte i ulike språklige og kulturelle sammenhenger.

2) Ferdigheter - kandidaten:
• Kan anvende kunnskap om språklig utvikling og flerkulturelt mangfold til å fremme et inkluderende fellesskap på arbeidsplassen.
• Kan finne informasjon i litteratur og andre faglige kilder som er relevant for arbeidet med språklig og kulturelt mangfold.
• Bidrar til å bygge fellesskap og styrke sammenhenger mellom ulike menneskers språk, kulturer og religioner.
• Kan anvende kunnskap om språklig og kulturelt mangfold til å bygge et inkluderende fellesskap og styrke sammenhenger mellom ulike språk, kulturer og religioner.
• Kan anvende ulike former for arbeidsmetoder og språkstimulerende aktiviteter for å fremme barns kognitive og språklige utvikling.
• Kan bistå med å observere og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av pedagogiske tiltak.

3) Generell kompetanse - kandidaten:
• Har utviklet en etisk grunnholdning og forståelse som anerkjenner ulik språklig og kulturell identitet hos barn.
• Har forståelse for etiske prinsipper, utfordringer og dilemmaer i møte med barn og foreldre med ulik språklig, religiøs og kulturell tilhørighet.

Målgruppe for kurset:
Utdanningen passer for barne- og ungdomsarbeidere som ønsker å heve sin kompetanse innen språklig og kulturelt mangfold.

Opptakskrav - formell kompetanse:
• Fullført videregående opplæring med fagbrev innen barne- og ungdomsarbeid
• Generell studiekompetanse alene gir ikke rett til opptak

Opptakskrav - realkompetanse:
Her må du oppfylle ett av følgende punkt:
• 8.700 timer (5 år) relevant arbeidserfaring og / eller utdanning
• Fullført og bestått Vg1 og Vg2 innen helse- og oppvekstfag, samt 5.220 timer (3 år) relevant arbeidserfaring og / eller utdanning.
• Fullført og bestått teori til fagprøven, samt 3.480 timer (2 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning. Søknad om opptak på bakgrunn av realkompetanse forutsetter at søker er minimum 23 år på søknadstidspunktet.

Språkkunnskaper:
• Søkere med annet morsmål enn norsk eller annet nordisk språk som søker på grunnlag av realkompetanse, må dokumentere kunnskaper i norsk tilsvarende minimum nivå B1 i Europarådets referanserammeverk for språk.

Politiattest:
• Alle som blir tatt opp på studiet må fremlegge politiattest innen 4 uker etter at tilbud om studieplass er mottatt. Det vil i løpet av studiet foretas en løpende skikkethetsvurdering av studentene.

Eksamen / sertifisering:
Studiet har innlevering av emneoppgaver underveis i studiet. I tillegg leveres det inn en fordypningsoppgave ved slutten av studiet, som skal forsvares på muntlig eksamen. Alle våre emneoppgaver er lagt opp til å kunne skrives hjemme og har lang innleveringsfrist. Gjennomført utdanning og bestått eksamen gir 60 studiepoeng og offentlig godkjent vitnemål.