Å være leder i skolefritidsordningen - nettkurs



Kursarrangør: BRO AOF
Sted: Nettkurs / Nettstudie
Hele landet
Type:Nettkurs og nettstudie
Undervisningstid: Ta kontakt for informasjon
Varighet: 2 kvelder á 2,5 timer
Pris: 1.980

Vi tilbyr nettkurs i å være leder i skolefritidsordningen. Lederen har en viktig rolle i å veilede og legge til rette for at personalet utvikler en felles forståelse for oppdraget som er gitt i rammeplanen.

Innhold:
SFO skal være et fellesskap og en lærende organisasjon, som jevnlig vurderer og videreutvikler sin praksis. SFO skal legge til rette for at hele personalet reflekterer over faglige og etiske spørsmål i tilknytning til rammeplanens verdier og innhold, og hvordan de kan være gode rollemodeller for barna (Nasjonal rammeplan for SFO 2021).

Hvordan ha fokus på å lede, være en god rollemodell for andre ansatte og barna, samt ha fokus på faglig innhold i hverdagen i SFO/AKS? Dette to-delte kurset har som mål å styrke og bevisstgjøre deg som leder. Her får du konkret kunnskap og metodikk som du kan benytte for å utvikle den pedagogiske praksisen i SFO.

Gjennom systematisk arbeid med vurdering, planlegging og coaching vil du tydeliggjøre din rolle som leder, og samtidig skape en lærende organisasjon der alle deltar i utviklingen på egen arbeidsplass. Fokus er på lederes utfordringer og muligheter knyttet til nasjonal rammeplan for SFO, med vekt på praktisk kunnskap og kompetanseheving i hele personalet.

Agenda:
• Hvordan skal vi bryte ned begrepene og skape en felles forståelse for innholdet i den nye rammeplanen for SFO
• Hva legger vi i begrepet «lærende profesjonsfelleskap» - og hva betyr det i hverdagen
• Hvordan legge til rette for at alle gis muligheten til å reflektere over egen praksis
• Hvordan inspirere og få alle til å gjennomføre i praksis det vi har blitt enige om i felleskap

Kursholder: Robert Mjelde Flatås

Robert Mjelde Flatås er høgskolelektor i pedagogikk. Han har mange års erfaring som kontaktlærer og som rektor på barnetrinnet. Gjennom sin praksis i skolen har han vært spesielt engasjert i SFO som en viktig arena for lek, læring og utvikling, og sett behovet for helhetlig tenkning og samarbeid på tvers. Robert er forfatter av flere bøker for personale i SFO og for lærere, blant andre: Uteaktiviteter i skole og SFO, Livsmestring i klassen. Håndbok for læreren, og SFO-gnist. Aktiviteter og leker.