Vi tilbyr kurs i: å lære og lese, eller omvendt. Selv om elevene teknisk sett kan lese, viser blant annet resultatene fra de nasjonale prøvene i lesing at det ofte er mye de ikke forstår. Hvordan kan vi veilede elevene mot en forståelse av innholdet i sammensatte tekster?
Innhold:
Gode leseferdigheter er av stor betydning både for elevenes videre læring i skolen og for deres fremtid. Skal elevene bli funksjonelle lesere, må det undervises i leseforståelse - på alle trinn og i alle fag. Kanskje bør det undervises i leseforståelse allerede før elevene kan lese? Elever som strever med leseforståelse, kjennetegnes gjerne ved lite ordforråd, problemer med grammatikken og ved at de har vansker med å gjenfortelle og huske hva de har lest.
Agenda:
• Systematisk undervisning i leseforståelse
• Nødvendige verktøy for møte med fagtekster
• Lesingens hensikt
• Språk- og begrepstrening
• Lesing av sammensatte tekster
• Strategier for å løse tekststykker i matematikk
Denne kursdagen vil ha fokus på hvordan undervisning i læringsstrategier og leseforståelse i alle fag og på alle trinn kan gi elevene de nødvendige verktøyene de trenger i møte med lesing av sammensatte tekster. Kurset er praksisnært, og gir deg redskaper du umiddelbart kan ta i bruk i klasserommet.