GRS Vurderingspraksis med lave skuldre og læring i fokus nettkurs



Kursarrangør: BRO AOF
Sted: Nettkurs / Nettstudie
Hele landet
Type:Nettkurs og nettstudie
Undervisningstid: Torsdager kl 12:30 - 14:30
Varighet: 2 dager
Pris: 1.590

Vi tilbyr todelt nettkurs i GRS: Vurderingspraksis med lave skuldre, og læring i fokus. Nye læreplaner, nye metoder, dybde og bredde og helt menneske. Hvordan i huleste takle den såkalte «Fremtidens skole», og ikke henge igjen i gamle mønstre.

Kursinnhold del 1 - lærernes handlingsrom i vurderingsarbeidet:
Lærere har stort pedagogisk handlingsrom. Spørsmålet er hvorvidt vi kjenner godt nok til handlingsrommet, eller om vi benytter oss av det. I all endring i skolen er den store elefanten i rommet vurdering. Har du møtt en eneste lærer som føler seg helt á jour, og som kjenner at vurderingsarbeidet er metodisk bra og verdt tiden? Grundig dokumentasjon trumfer ofte læringsperspektivet. Og elevenes motivasjon synker.

Hva gjør man, da? Man gjør noe med det! Utdanningsdirektoratet beskriver at underveisvurdering i fag skal være en integrert del av opplæringen, og skal brukes til å fremme læring, tilpasse opplæringen og øke kompetansen i fag (Udir, 2020). Det finnes måter å jobbe med vurdering på, som er enkel, god nok for elevene, og som forebygger kollaps hos lærerne. I dette kurset vil lærernes handlingsrom belyses. Det vil settes spørsmålstegn ved nytteverdien av utdaterte didaktiske metoder som tentamensdager og prøver, og pekt på gode alternativer.

Kursinnhold del 2 - fagdager og temabasert undervisning:
Elevene etterspør relevans. Kan vi ved å benytte handlingsrommet vi har, i større grad gjøre skolen relevant for elevene. Hvordan trylle med retorikk og nye rammer, samt lage kreative oppgaver hvor elevene er godt plassert i fagets nye kjerneelementer? Dette kurset vil i stor grad fungere som en workshop.

I denne kursdelen tar vi for oss handlingsrommet i praksis, og det vil bli gitt eksempler på konkrete fagdager og temaarbeid på tvers av fag, i tråd med nye læreplaner. Kursholder har siden januar 2019 holdt kurset «Lærer uten rettebunker» for lærere og skoleledere i store deler av Norge. Nettkurset bygger i stor grad på dette kurset. Når du melder deg på kurset, blir du automatisk påmeldt del 2.

Kursholder: Elin Normand

Elin Normand jobber som lærer ved Hoppensprett ungdomsskole, og har 17 års erfaring i ungdomsskolen. Fra august 2019 er hun ansatt som lærerspesialist samme sted og hun tar parallelt masterutdanning som lærerspesialist i norsk. Elin har også tatt masterstudier i veiledning, og har erfaring fra teater og revy. Hun ser med skråblikk og humor på lærerens rolle, og skoleverdenens mange klisjéer. Fagene hennes er først og fremst norsk og KRLE, og hun vil i hovedsak benytte eksempler fra disse fagene. Overskriften i hennes arbeid som lærer er at en god relasjon til elevene er nøkkelen til all god læring.

Målgruppe for kurset:
Dette kurset retter seg mot ansatte i ungdomsskolen

Opptakskrav:
• Ingen krav til forkunnskaper

Kursmateriell:
Alt materiell blir gjort tilgjengelig for kursdeltakerne i etterkant