Vi tilbyr kurs i veiledning og coaching 3. Kurset har hovedfokus på veiledning og coaching i endrings- og utviklingsprosesser. Det legges vekt på videreutvikling av kompetanse som veileder og coach på ulike arenaer og for ulike målgrupper.
Det legges også vekt på hvordan du kan fremme kunnskapsutvikling og legge til rette for utviklingsarbeid i praksis.
Kursinnhold:
Disse temaer inngår:
• Myndiggjøring, makt, mestring og empowerment
• Den lærende organisasjonen og arbeidsplassen som læringsarena
• Veiledning og coaching i endrings- og utviklingsprosesser
• Suksessfaktorer i endrings- og utviklingsarbeid
• Kontekstuelle og kulturelle forhold i endrings- og utviklingsarbeid
• Makt- og motprosesser i endrings- og utviklingsarbeid
• Forankrings- og nettverksarbeid
• Vitenskapsteori, forskningsmetode knyttet opp mot utviklingsarbeid
Gjennomføring:
Undervisningen gjennomføres som klasseromundervisning. Den er basert på forelesninger, gruppearbeid, oppgaver, prosjektarbeid og individuelt arbeid med veiledning. Utdanningen går på deltid over to semestre.
Foreleserne:
Foreleserne er ansatt ved, eller har faglig godkjenning fra OsloMet - storbyuniversitetet
Målgruppe for kurset:
Studiet passer for deg som allerede arbeider med undervisning og / eller veiledning, og for deg som har lyst til å arbeide med coaching. Studiet er også relevant for deg som er leder og ønsker å utvikle dine kommunikative og relasjonelle kompetanse som grunnlag for en coachende lederstil.
Forkunnskaper:
Dersom du ønsker å ta eksamen, må du kunne dokumentere ett av følgende krav:
• Fullført - Veiledning og coaching emne 1 og 2
• Fullført - Coaching og relasjonsledelse emne 1 og 2
• Fullført 30 sp. i veiledningspedagogikk
Eksamen / sertifisering:
Prosjekteksamen i gruppe på 2 - 4 studenter etter gitte kriterier. I eksamensbesvarelsen skal dere analysere og drøfte et utviklingsprosjekt knyttet til veiledning og coaching som dere har gjennomført på valgt arena. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over utviklingsarbeidet og være knyttet opp mot relevant teori. Vurderingsuttrykk A - F.