VGS: Ny eksamensordning i matematikk - hva venter eleven nettkurs



Kursarrangør: BRO AOF
Sted: Nettkurs / Nettstudie
Hele landet
Type:Nettkurs og nettstudie
Studie / yrkesutdanning
Undervisningstid: kl 12:00 - 15:00
Varighet: 3 timer
Pris: 1.290

Vi tilbyr nettkurs om ny eksamensordning i matematikk - hva venter elevene. Nye læreplaner i matematikk har gitt ny eksamensordning. Den innebærer store omveltninger på eksamen, nye oppgavetyper og nye utfordringer. Men hva innebærer endringene for eleven?

Innhold:
Hva venter av nye oppgavetyper og formuleringer på eksamen? Hvilke signaler har Udir gitt? Hvilke nye løsningsstrategier må elevene beherske? Hva kreves av digital kompetanse og programmeringsferdigheter? Læreplanen legger vekt på utforsking, problemløsing, modellering, anvendelse, argumentasjon, representasjon og kommunikasjon, abstraksjon og generalisering. Det skal utforskes og oppdages sammenhenger.

Det blir lagt spesiell vekt på kjerneelementene og beskrivelsen av grunnleggende ferdigheter. Nytt er også programmering og algoritmisk tenkning. Elevene - og ikke minst matematikklærere i den videregående skolen har vært vant til en eksamensordning hvor eksamen har vært delt i to, en del uten og en del med hjelpemidler. Med ny læreplan LK20 ble eksamen endret. Først ble eksamen heldigital og oppgavene delt inn i tre hovedgrupper.

En del en skulle inneholde flervalgsoppgaver og interaktive oppgaver uten annen begrunnelse enn selve svaret, en del to skulle legge vekt på kommunikasjon, resonnementer, beregninger og vurderinger, og sist, men ikke minst, en del tre skulle ikke inneholde konkrete spørsmål i det hele tatt. På denne tredje delen skulle det være opp til elevene selv å vurdere hva de ville undersøke, og elevene skulle selv formulere sine egne problemstillinger ut fra en gitt kontekst. Nå er vi tilbake igjen til to deler, men med nye prosentfordelinger, og de nye oppgavetypene ser ut til å bestå.

I vår blir det eksamen igjen på vanlig måte for første gang siden coronaen. Vi tar for oss rammene for ny eksamen i matematikk, endringene, nye oppgavetyper, mer problemløsing og fokus på kommunikasjon og forståelse, programmering og algoritmisk tenkning, og de nye utfordringene elevene møter. Kurset er en praktisk gjennomgang av hva den nye eksamensformen innebærer, både for elevene og for oss som lærere. Vi ser på nye oppgavetyper, Udirs eksempeloppgaver og diskuterer utfordringene de bringer med seg.

Agenda:
• Hvilke digitale ferdigheter kreves av elevene med ny eksamensordning
• Hvilke signaler har Udirs eksempeloppgaver og privatistenes eksamensoppgaver gitt om eksamen
• Hvilke nye oppgavetyper møter elevene, og hvordan forberede elevene på disse oppgavene
• Hva kreves av kompetanse i programmering og hvilke oppgavetyper i programmering venter elevene

Gjennomføring:
Dette er et virtuelt kurs. Etter påmelding får du en kursbekreftelse på e-post. 1 - 2 dager før kursstart mottar du møtelenken i Teams.

Kursholder: Eivind Skjervum

Eivind Skjervum er lektor med tilleggsutdanning med fagene matematikk, medievitenskap, statsvitenskap, informatikk og religionshistorie. Eivind har de siste 20 årene undervist som lektor ved Oslo Private Gymnasium i matematikk og medie- og informasjonskunnskap. Han har tidligere jobbet mange år som journalist innen krim, nyheter og sport i Dagbladet og Oppland Arbeiderblad.

Eivind jobber nå også for Aschehoug forlag hvor han produserer innhold som tentamener, prøver og eksamensløsninger for nettstedene Lokus og Aunivers i matematikk. I tillegg til å undervise utdanner han seg til lærerspesialist i matematikk, spiller sjakk og er glad i kajakk og fotball.

Målgruppe for kurset:
Kurset er for mattelærere i videregående skole

Opptakskrav:
• Ingen krav til forkunnskaper