Vi tilbyr kurs on tidlig innsats i leseopplæringen. På 1. til 4. årstrinn skal skolen sørge for at elever som står i fare for å bli hengende etter i lesing, skriving eller regning, raskt får egen intensiv opplæring slik at forventa progresjon blir nådd.
Innhold:
Om omsynet til eleven sitt beste taler for det, kan den intensive opplæringa i en kort periode gis som egenundervisning. Hvordan kan vi klare å gjennomføre tidlig innsats i skolen. Hvordan kan vi på et tidlig tidspunkt oppdage elever som står i fare for å bli hengende etter i lesing og skriving. Og hvordan kan vi gi en egnet intensiv opplæring. Denne kursdagen tar for seg hvordan man kan se, oppdage, og sette inn riktige tiltak i læringsforløpet når elevene ikke oppnår ønskelig læringsutbytte i leseopplæringen.
Agenda:
• Tidlig innsats - hva og hvorfor
• Hvordan kan vi gjennomføre tidlig innsats i skolen
• Leseutvikling de første skoleårene
• Hva er dysleksi - tidlige tegn på dysleksi
• Observasjon og kartlegging - hva skal vi se etter
• Tiltak og metoder
Kursholder: Liv Gjertrud Koløen
Liv Gjertrud er lærer og har jobbet på småskoletrinnet på Langeland skole på Stord. Har tatt videreutdanning i lese- og skrivevansker, og er spesielt opptatt av leseopplæringen i skolen. Har i de siste årene vært prosjektleder for et kommunalt leseprosjekt i Stord kommune og faglig ansvarlig for leseveiledningsutdanningen på Høyskolen i Stord / Haugesund.