Slik blir du en fremragende endringsleder



Kursarrangør: Confex Norge AS
Sted: Oslo
Oslo
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Studie / yrkesutdanning
Undervisningstid: Ta kontakt for informasjon
Varighet: 2 dager
Pris: 19.995

Vi tilbyr kurs om slik blir du en fremragende endringsleder. Lær deg å lede enkeltpersoner og grupper gjennom endringsprosesser. Med kurs i endringsledelse lærer du hva en vellykket endringsprosess er og hvordan får du alle involverte med på laget.

Innhold:
Dette kurset lærer deg hvordan du som leder kan håndtere endringer for din virksomhet. både for deg selv, men spesielt hvordan du involverer og engasjerer de du leder i endringen. Enten endringen er en større omorganisering etter sammenslåing av selskap eller tilpasninger til det hybride arbeidslivet, så lærer du deg hvordan du gjør dette på en smidig måte.

Kommunikasjon i endringsprosesser:
Lær deg å ivareta en god kultur og motiverte medarbeidere fra endringens start til slutt. Få konkrete metoder som umiddelbart kan tas i bruk, slik at du får bedre oversikt over teamets kompetanse. Kurset gir deg praktiske teknikker og verktøy for å sikre et godt samarbeid og god fremdrift, og for å forebygge konflikter og subkulturer. Bli kjent med ADKAR-modellen for å kunne forstå og styre endringsprosessene.

Store omorganiseringer eller mindre tilpasninger til det hybride arbeidsliv:
Gir du dine medarbeidere nødvendig kunnskap og opplæring, sikrer du varige endringer - uten tilbakefall. Gjør deg selv bedre rustet til å mestre endringene når de kommer, uansett når de kommer og hva det måtte være.

Læringsutbytte:
• Lede under endring
• Kjennskap til ADKAR-modellen
• Håndtering av motstand og feil
• Få folk med deg og varig endring
• Mestre den vanskelige samtalen

Kursinnhold:
1) Hva skjer i endringer:
• Hvordan takle individuelle holdninger og endringsmønster

2) Lederens rolle:
• Lederen som endringens rollemodell
• Rollen som god eller dårlig leder kommer klart fram i endringer

3) ADKAR-modellen:
• Enkel modell for å kunne styre og forstå endringsprosessene
• Hvordan lede i turbulente omgivelser
• Awareness
• Desire
• Knowledge
• Ability
• Reinforcement

4) Awareness:
• Hvorfor endrer vi oss
• Årsakene til at bedriften endrer seg
• Hva er de eksterne påvirkningsfaktorene
• Hvordan identifisere de nødvendige omstillingene for å tilpasse organisasjonen til fremtidige omgivelser
• Hvilken strategi har firmaet valgt for å møte nye krav
• Hva skjer dersom vi ikke endrer oss

5) Desire:
• Ønske om å endre seg
• Hvordan skape motivasjon for å delta i endringen
• Personlige og finansielle forhold, alder, negative konsekvenser og indre verdier

6) Knowledge:
• Kunnskap til å være med
• Hvordan gi god informasjon om nye prosesser
• Trening, kurs og opplæring
• Hvordan skaffe ressursene til å lære opp
• Bruk rollemodeller som verktøy
• Forstå gapet i kunnskap

7) Ability:
• Evnen til å gjennomføre med ny kunnskap og adferd
• Bruk av coaching og mentoring for å ivareta individer
• Ulike teknikker for å fjerne barrierer

8) Reinforcement:
• Hvordan sikre endringen permanent
• Viktigheten av å feire gjennomføringen
• Synliggjøre og belønne prosessen alle har gjennomgått
• Se på historien med før og nå blikk
• Husk å gi heder og ære

9) Taktikk for å bygge Awereness og Disire:
• Hvordan bringe ansatte raskest mulig igjennom disse fasene

10) Motstand og typiske feil:
• Hvor kommer motstand til endring fra
• Hva er de klassiske feil i endringsprosesser

11) Tips i endringssituasjoner:
• Problemer og tips

12) ADKAR-testen:
• Et måleverktøy for å finne ut hvor den ansatte er i prosessen

13) Selvledelse:
• Skal du lede noen må du kunne lede deg selv

14) Motivasjon:
• Ansatte motiveres og demotiveres av forskjellige ting
• Adferdsendring
• Endring betyr ofte adferdsendring for mange ansatte

15) Delegere:
• Kunsten å delegere på riktig nivå

16) Coachende lederstil:
• Hvordan benytte coachende lederstil for å bringe ansatte videre i prosessen

17) POM:
• Et enkelt verktøy for å bringe grupper til nye mål

18) Den vanskelige samtalen:
• Hvordan forberede en vanskelig samtale

Fordeler med kurset:
• Sertifisert kurs
• 100% fornøydgaranti
• Forebygg konflikter og uro
• Ledelse er å lede endringer
• Kjenn deg selv i endringsprosessen
• ADKAR som verktøy for å forstå hvor de ansatte er i endringsprosessen og hjelpe dem derfra.
• Lederverktøy for å være i og lede endringer

Kursleder: Petter Bakken

Petter Bakken er en anerkjent og mye brukt kursholder. Bakken har lang og variert erfaring fra salg, markedsføring og ledelse, og har de 14 siste årene veiledet store og komplekse organisasjoner gjennom endringer og omstillingsprosesser, både i Norge og rundt om i Europa. Petter har jobbet 29 år i Hewlett-Packard med support, service, salg, produkt- og markedsansvar.

De 14 siste årene i HP med både produksjon og leveranse av ledelses- og salgsrelaterte kurs. Han har siden 2011 til mars 215 vært ansatt i Habberstad, hvor han har holdt kurs innenfor salg, ledelse og prosesser til en rekke Norske bedrifter. Petter er i tillegg sertifisert Coach og underviser i coaching. Han er også sertifisert innenfor endringsledelse (PROSCI Change Management Certification).

Målgruppe for kurset:
Ledere som skal gjennomføre større eller mindre endringer

Forkunnskaper:
• Det kreves ingen forkunnskaper til dette kurset, men har du ledererfaring fra før er det en fordel da det kan styrke læringsutbyttet ditt.

Eksamen / sertifisering:
Dette kurset er sertifisert og innebærer at du som deltaker får muligheten til å gjennomføre eksamen etter kurset. Ved godkjent resultat mottar du et sertifikat som viser at du har gjennomført et kurs som oppfyller kvalitetskravene i henhold til DNV-ST-0008 - Certified Learning Programmes.