Skriv fengende tekster til web og intranett - webinar



Kursarrangør: KnowHouse AS
Sted: Nettkurs / Nettstudie
Hele landet
Type:Nettkurs og nettstudie
Studie / yrkesutdanning
Undervisningstid: Ta kontakt for informasjon
Varighet: 1 dag
Pris: 4.980

Vi tilbyr kurs om å skrive fengende tekster til web og intranett. Kurset foregår som webinar via Zoom. Dette er kurset for deg som skriver nyhets- og informasjonstekster til web og intranett. Her lærer du praktiske og konkrete grep for å gjøre tekstene mer fengende og interessante.

Innhold:
Tekstene på websiden eller intranettet er viktige for å sørge for at kunder og kollegaer er informerte og oppdaterte om hva som skjer hos deg til enhver tid. Men bedriftsbasert journalistikk og tekstforfatting har noen utfordringer som dagspresse og reklamebransje ikke har. Internjournalister må ofte ta utgangspunkt i ganske tørre og trauste saker, og trenger å gjøre disse mer interessante og fengende for leserne.

Dette er et kurs som adresserer nettopp dette. Her lærer du grep for å vekke interesse, tips for billedlegging og formatering, og ikke minst det å understøtte internkulturen og narrativet med de rette virkemidlene.

Gjennomføring av webinaret:
I forkant mottar du en e-post med lenke til webinaret. Denne kan du klikke på til avtalt tid, og komme inn i webinar-rommet. E-posten med påloggingslenke blir sendt ut automatisk så fort du har webinaret. Hvis du ikke har mottatt denne, anbefaler vi at du sjekker søppelpostmappen din.

Program:
1) Den store historien:
• Hva er bedriftens overordnede fortellinger og verdier
• Hvordan kan disse nedfelles i enkeltartikler og enkelthistorier
• Hvordan få all kommunikasjon til å dra i samme retning

2) Finne og velge de beste sakene:
• Hvordan drive aktiv storyfinding i en bedrift
• Hvilke saker egner seg best
• Når og hvordan er det best å publisere

3) Hvordan gjøre saker mer interessante:
• Hva er det som gjør en sak interessant for leserne
• Utvalg og prioritering av innholdselementer
• “Tabloidiseringsskolen” (du bestemmer selvfølgelig selv hvor langt du vil gå)

4) Brødtekst og informasjonsformidling:
• Hvordan sørge for at bruker får med seg så mye som mulig av det som står
• Hvordan gjøre faktainformasjon mer interessant
• Hva gjør at lesere husker og kan gjengi en tekst

5) Design innholdet bedre:
• Hvordan skrive for hurtiglesning
• Smart bruk av designgrep og visuelle effekter
• Strategisk bildelegging

Kursleder: Nina Furu

Nina Furu er en veteran innen digital markedsføring i Norge. Hun har fulgt utviklingen innen web og sosiale medier på nært hold siden 1995; som nettredaktør, fagekspert, kursleder og digital rådgiver for en rekke av landets største bedrifter og etater. Hun har også skrevet flere av de fagbøkene om digital markedsføring som brukes på norske høyskoler. Den nyeste er Digital Markedsføring og Kommunikasjon. Til daglig er hun CEO og fagansvarlig i Webgruppen, og holder kurs og foredrag.

Ekstra ressurser som følger med dette kurset:
• Tilgang til videoopptak av kurset i 1 mnd.
• Presentasjonen fra kurset
• Anbefalte nettressurser
• Tabloidiseringsskalaen med trinnene i det å gjøre en sak mer tabloid
• Lister over ord som skaper klikk

Målgruppe for kurset:
Alle som vil lære å skrive fengende tekster til web og intranett

Kursmateriell:
Utstyr og software - For heldagskurs anbefaler vi at du bruker PC/Mac. Dette gjør at du får større skjermstørrelse og dermed kan se både kursleder, presentasjoner og skjermdelinger bedre. På PC/Mac trenger du bare en vanlig nettleser for å delta.