Emnet skal gi deg kompetanse og forståelse av salg og markedsføring i hverdagen som personlig trener.Du skal bli kjent med PT-yrket som et salgsyrke. Dette skjer i en teoretisk gjennomgang av salg og markedsføringsbegreper, rollen som personlig trener, og praktisk øving på salgstilnærming til kunden
.Utover dette er en helg satt av til coaching og kommunikasjon. Å evne kommunikasjon er avgjørende for å nå ut med ditt budskap. Derfor er dette en del av utdannelsen.
Etter kurset skal du være godt forberedt til å kunne lykkes med salg av dine PT-tjenester. Vi fokuserer på sentrale refleksjoner rundt hva som kreves som personlig trener. Dette gjør vi gjennom å forstå markedet og din rolle som PT i et makro- og mikroperspektiv. I det store bildet dreier det seg om helse, og muligheten til å påvirke en større gruppe mennesker til gode valg i hverdagen.
I møte med kunden handler det om å forstå det enkelte mennesket og danne relasjoner. Kurset handler i stor grad om å forstå hvordan kundens behov danner grunnlaget for å havne i en salgssituasjon. Det stilles krav til riktig kommunikasjon og kunnskap om tilnærmingsmåter.
Til sist handler det om å kjenne seg selv, sine utviklingsområder, og sin styrke som PT. Underveis i kurset fokuserer vi også på å utvikle og kultivere PT-rollen. Dette gjør vi gjennom praktiske eksempler, diskusjon og rollespill.
Innhold
Helg 1: Salg og markedsføring i teori og praksis.
Helg 2: Salg og markedsføring i teori og praksis.
Helg 3: Kommunikasjon og coaching.
Etter endt emne skal studenten ha tilegnet seg følgende kompetanse:
Kunnskap
• Forstå markedet i treningsbransjen, og din egen posisjon som PT i markedet.
• Kunne gjøre rede for egne styrker og svakheter i PT-rollen.
• Kunne gjøre rede for hvordan forventninger og behov avgjør en salgssituasjon.
• Kunne gjøre rede for sentrale definisjoner på salg.
• Kunne forstå salgssystemet i praksis.
• Kunne gjøre rede for hvordan man utvikler en plan på salg- og markedsføring.
• Forstå hvordan relasjoner påvirker salg.
Ferdigheter
• Kunne bruke ulike salg- og markedsføringskanaler for å komme i kontakt med kunder.
• Kunne utføre gode kartleggingssamtaler med potensielle kunder og finne behov.
• Kunne kommunisere faglig kunnskap på en forståelig måte overfor kunden.
• Kunne forholde seg kritisk til egen tilnærming til kunden og reflektere rundt egen salgsinnsats.
• Programdesign og treningsplanlegging: Kunne legge opp til prøvetimer hvor kunden får testet hva personlig trening er, og hvordan det fungerer.
• Kunne legge opp til PT-timer som gjør trening mer lystbetont og morsomt for kunden.
• Ha kunnskap om å anvende aktuelle metoder og teknikker innenfor salg. Herunder closing-teknikker, oppfølgingssystemer med mer.
• Kunne bruke sosiale medier for å markedsføre seg selv effektivt som personlig trener.
Generell kompetanse
• Kunne lage en individuelt tilpasset salgsplan til seg selv, for å nå sine langsiktige og kortsiktige mål som PT.
• Kunne gjennomføre helt konkrete tiltak for å komme i kontakt med kunder.
• Finne kunders behov, levere treningstimer som tilfredsstiller kundens mål, og følge opp med et høyt service-nivå.
• Erkjenne at PT-salg handler om å finne og vinne kunden gjennom å møte vedkommende på deres nivå.
Varighet
Studiet går over 3 x 3 dager. Tre helger, fredag – søndag.
Fremmøte og deltagelse
Det kreves 80 % deltagelse ved obligatoriske samlinger/undervisning. Fremmøtet blir registrert med fremmøtelister. Ved mer enn 20 % fravær vil du miste rett til å avlegge eksamen. Du har selv ansvar for å melde om fremmøte. Vi refererer til studiekontrakten angående betingelser.
Krav for godkjennelse
For godkjent utdannelse kreves det 80% deltagelse på samlinger, samt beståtte arbeidskrav og eksamen. I tillegg må alle studieavgifter være betalt i sin helhet, eller i henhold til betalingsplan.
Etter utdannelsen skal du bestå en multiple choice-eksamen på 50 spørsmål, der 80% må være korrekt for å