Nettredaktørskolen - webinar



Kursarrangør: Webgruppen
Sted: Nettkurs / Nettstudie
Hele landet
Type:Nettkurs og nettstudie
Studie / yrkesutdanning
Undervisningstid: Onsdager kl 09:00 - 15:30
Varighet: 1 dag pr uke i 5 uker
Pris: 19.750

Vi tilbyr kurs i nettredaktørskolen som holdes elektronisk via Zoom. Dette er kurset som over 5 hele dager gir deg alt du trenger for å drive innholdsadministrasjon på en bedrifts- eller etatsweb, effektivt og med målbare resultater.

Innhold:
Nettredaktørskolen er kanskje landets mest anerkjente kurstilbud for profesjonelle nettredaktører; altså de som har ansvaret for innholdet på bedriftens webside. Over tusen større norske virksomheter og etater i offentlig sektor har skolert sine nettredaktører gjennom Nettredaktørskolen siden starten i 2003. Kurset gir deg praktisk kunnskap om nettredaktør-faget, kompetanse på de mest sentrale emnene innen det å drive et nettsted og påfyll av teori og praktiske eksempler til inspirasjon i egen jobb. Kurset fokuserer mest på informasjonsformidling og ikke så mye på markedsføring og kommersiell drift.

Gjennomføring av webinaret:
I forkant mottar du en e-post med lenke til webinaret. Denne kan du klikke på til avtalt tid, og komme inn i webinar-rommet. E-posten med påloggingslenke blir sendt ut automatisk så fort du har webinaret. Hvis du ikke har mottatt denne, anbefaler vi at du sjekker søppelpostmappen din.

Program:
Dag 1 - Lag bedre websider:
• Triggerord og menystrukturer
• Brukervennlig webutforming og informasjonsdesign
• Brukertesting og universell utforming

Dag 2 - Skriv godt for nett:
• Hvordan fenge og formidle med tekst
• Nettjournalistikk og gode formateringer
• Klarspråk og skriveregler

Dag 3 - Nettjuss:
• Lovlig bruk av andres bilder, video mm
• Universell utforming / WCAG
• Personvern og sikring av brukerdata (GDPR)

Dag 4 - SEO, få gratis synlighet på Google:
• Hvordan fungerer søkemotoren Google
• Elementene som påvirker rangeringen
• Optimaliserte sider og artikler

Dag 5 - Webanalyse og forbedringskultur:
• Målgruppeanalyse og trafikk-analyse
• Målingsdrevet innholdsforbedring
• Universal Analytics og Google Analytics 4

Kursleder: Nina Furu, Jakob Thyness og Marianne Hagelia

Nina Furu er en veteran innen digital markedsføring i Norge. Hun har fulgt utviklingen innen web og sosiale medier på nært hold siden 1995; som nettredaktør, fagekspert, kursleder og digital rådgiver for en rekke av landets største bedrifter og etater. Hun har også skrevet flere av de fagbøkene om digital markedsføring som brukes på norske høyskoler. Den nyeste er Digital Markedsføring og Kommunikasjon. Til daglig er hun CEO og fagansvarlig i Webgruppen, og holder kurs og foredrag.

Jakob Thyness er sertifisert digital markedsfører, UX-sertifisert, kursleder og partner i Webgruppen. Han har arbeidet med webdesign og visuell web-kommunikasjon siden 1994, både i byråsammenheng og som frittstående rådgiver. Han har spesialisert seg på visuell web-kommunikasjon og brukeropplevelse, og har bred erfaring fra nettsteder både i privat og offentlig sektor.

Marianne jobber til daglig med profesjonsfaglig digital kompetanse i skolen, utvikling av nettundervisning, nettjuss og nettvett på Høgskolen i Østfold. Hun har fulgt utviklingen innen web, markedsføring og sosiale medier siden 1997; som nettredaktør, gründer, bedriftseier og som lærer i mediefag. Hun har også skrevet fagbøker og skriver i dag på en doktorgrad ved NTNU.

Ekstra ressurser som følger med dette kurset:
• Tilgang til videoopptak av alle kursdagene i 1 mnd.
• Presentasjonen fra alle kursdagene
• “Elementene i en digital strategi” - utskrivbar plansje (PDF)
• Lenker til ulike testverktøy for forbedring av websider
• 5 tips for å skrive for “push”
• Sjekkliste for å skrive søkemotoroptimaliserte tekster
• Lenker til ressurser for forbedring av tekster
• Lenker til lovtekster og juridiske ressurser
• Sjekkliste for søkemotoroptimaliserte enkeltartikler
• Liste over nyttige nettressurser for søkeordsresearch
• Liste over nyttige nettressurser for link outreach
• Liste over anbefalte forbedringsverktøy for nettsider
• Trinn-for-trinn veiledning for omlegging til Google Analytics 4
• Digital Marketing Institute’s guide til Google Analytics 4

Målgruppe for kurset:
Kurset egner seg for deg som jobber eller skal jobbe som nettredaktør, webmaster, informasjonsmedarbeider eller på annen måte har ansvar for innholdet på en bedrifts eller etats webside.

Kursmateriell:
Utstyr og software - For heldagskurs anbefaler vi at du bruker PC/Mac. Dette gjør at du får større skjermstørrelse og dermed kan se både kursleder, presentasjoner og skjermdelinger bedre. På PC/Mac trenger du bare en vanlig nettleser for å delta.