Miljøterapi i skolen - webinar



Kursarrangør: Fagfokus AS
Sted: Nettkurs / Nettstudie
Hele landet
Type:Nettkurs og nettstudie
Studie / yrkesutdanning
Undervisningstid:
Dag 1 kl 09:45 - 16:30
Dag 2 kl 09:00 - 15:30
Varighet: 2 dager
Pris: 2.500

Vi tilbyr konferanse om miljøterapi i skolen som webinar. Miljøterapeuter har blitt en mer og mer vanlig innslag i norske skoler, og alle er enige om at større tverrfaglighet i skolen er nødvendig for å løse alle oppgavene man har fått etter fagfornyelsen.

Innhold:
Mange skoler og kommuner er imidlertid fortsatt usikre på hvordan miljøterapi i skolen skal fungere best mulig. Dette er Norges første og eneste nasjonale møteplass for nettopp dette.

Under konferansen får du:
• Bedre rolleforståelse for miljøterapeuten i skolen
• Gode eksempler på skoler og kommuner som har fått det tverrfaglige arbeidet til å fungere
• Innblikk i hvordan du som miljøterapeut kan jobbe mer effektiv med problemstillinger som psykososialt klassemiljø, skolenærvær, støtte de som sliter, og utfordrende atferd.
• Lære av de beste innen fagfeltet.3

Program dag 1:
kl 09:45 - 10:00 Velkommen alle miljøterapeuter

kl 10:00 - 16:30 Kursdag med Ross Greene:
Dr. Ross Greene, Barnepsykolog og bestsellende forfatter. Regelmessige besøk på rektors kontor. Anmerkninger. Gjensitting. Utvisning. Time-out. Bruk av ord som oppmerksomhetssøkende, manipulerende, grensetestende, trassige eller umotiverte. Dette er metoder og språk som ofte brukes for å håndtere og beskrive barn som ikke følger reglene, som har vansker med å komme overens med andre, som ikke ser ut til å ha respekt for autoriteter, som ikke synes interessert i å lære. Problemet er at disse metodene sjeldent virker på de elevene de brukes på. Det er på tide å endre kurs.

Vi er så heldige å ha fått den amerikanske psykologen og verdenskjente forfatteren Dr. Ross Greene til å besøke vår konferanse! Ross har arbeidet med utfordrende atferd og eksplosive barn i hele sitt voksne liv, og hans anerkjente tilnærming og metode til atferdsvansker brukes av pedagoger, terapeuter og barnevern i hele verden. Her vil du få unik tilgang til den verdenskjente kapasiteten, og være med på den begivenheten den er at han kommer til Norge.

Dr. Ross Green vil bruke hele dag 1 på konferansen til å gjennomgå hans tilnærming til utfordrende atferd, samt en grundig innføring i CPS metodikken eller Problemløsning Gjennom Samarbeid (på norsk), PGS. Metodikken er forsknings og evidensbasert, praktisk, konkret, og i bruk familier, i barnehage, skole, barnevern, fengsler, og andre institusjoner både i Norge og internasjonalt.

Med støtte i nevrovitenskapelig forskning, presenterer han et nytt rammeverk for å forstå hvilke vansker barn med atferdsutfordringer har, og han forklarer hvorfor tradisjonell disiplin ikke håndterer disse vanskene på en effektiv måte. Han legger vekt på den revolusjonerende enkle og positive ideen om at barn gjør det bra hvis de kan. Ross Greene gir oss praktiske og konkrete svar på hvordan vi kan jobbe og skape samarbeid også der ting har vært fastlåst, vanskelig, og kanskje også “eksplosivt”.

Innhold:
• Hva er utfordrende atferd, hvorfor oppstår det og hvilken tankemodell bruker vi om hva atferden skyldes
• Hva ligger "bak atferden"
• Hva er "Collaborative Problem Solving (CPS)", som på norsk kan oversettes som "Problemløsning Gjennom Samarbeid". Denne modellen representerer en betydelig fremskritt i forhold til tradisjonelle tilnærminger og har vist seg å være effektiv i ulike situasjoner og for barn og ungdom med forskjellige diagnoser.
• Hvilke feller går vi oftest i, i møtet med atferd som er vanskelig
• Hvordan endrer vi måten å tenke på, og innfører Problemløsning Gjennom Samarbeid i praksis
• Dr. Greene gir gode råd og en systematisk tilnærming til foreldre og alle fagpersoner som arbeider med barn og ungdom med utfordrende atferd.

Program dag 2:
kl 09:00 - 09:45 Et lag rundt eleven:
Hva skal til for å lykkes med et bedre flerlaglig lag rundt eleven? Elin er en av forskerne som har undersøkt hva som skal til av ledelse, organisering og gjennomføring for å oppnå bedre flerfaglig samarbeid. Her trekker hun fram suksessfaktorene for å lykkes med flerfaglighet. Hun tar også med seg resultatene FO rapporten Sosialfaglig kompetanse i skolen.
- Elin Borg, Forsker

kl 10:00 - 10:30 Norgesrekord i antall miljøterapeuter i skolen:
Trudvang skule er en av eksempel-skolene som trekkes frem i FO-rapporten. De er kommet langt i å integrere sosialfaglig kompetanse i skolen. "Vi går glatt ut over vårt mandat, dersom det er til elevens beste", sier rektor Bjarte Ramstad. Her forteller han hvordan de har organisert arbeidet og hvilke resultater de har av sin satsing.
- Bjarte Ramstad, Rektor

kl 10:45 - 11:30 Sosialveiledning i skolen (SoVei):
Grunnskolen er en av de arenaene som står i best posisjon til å jobbe med forebyggende psykososialt arbeid på universelt nivå, samt å kunne fange opp, kartlegge og initiere tidlig innsats for sårbare barn og unge. Det er imidlertid stor variasjon i hvordan dette arbeidet gjennomføres i praksis, og det rapporteres om mangel på ressurser, kompetanse og strukturerte arbeidsmetodikker i dette arbeidet. Sosialveiledning i skolen (SoVei) er et unikt flerfase forskningsprosjekt som både skal samle kunnskap om bruk av av sosialfaglig kompetanse i skolen, og utarbeide et kunnskapsbasert verktøy.
- Marianne Tevik Singstad, Førsteamanuensis, PhD

kl 11:30 - 12:30 Lunsjpause

kl 12:30 - 13:00 Hvor er miljøterapi i skolen på vei:
Som politiker og miljøterapeut er Markus F. Andersen opptatt av hvordan denne viktige ressursen i skolen skal utvikles videre. Vi avslutter konferansen og ser i glasskula for fremtiden, samtidig som deltakerne har en unik mulighet til å få påvirket en politiker som faktisk vet hvor skoen trykker?
- Markus Farstad Andersen, Politiker og miljøterapeut

kl 13:15 - 14:00 Hvordan møte engstelige elever i skolen? En presentasjon av Mini-RISK og e-RISK eventuelt Mini-RISK og e-RISK: Verktøy for å håndtere engstelige elever:
Hvilken tilretteleggingskultur har vi i skolen for angstlidelser? Alt for mange skoler gir fritak fra situasjoner som eleven synes er krevende. Dette er som regel en bjørnetjeneste, som gjør galt verre. Ved avdeling for barns psykiske helse (ABUP) ved Sørlandet sykehus har de utviklet et verktøy som involverer skolepersonell, og der de sammen med eleven og foreldrene systematisk tar tak i problemene før de får utvikle seg. Her forteller Åshild om verktøyet, og hvorfor de har fått så gode resultater.
- Åshild Tellefsen Håland, Professor

kl 14:15 - 15:30 PLUS team i praksis:
Anita tar opp tråden fra Ross Greene og forteller hvordan Barneseksjonen for psykisk helses utadrettede PLUS team, arbeider med de vanskelige sakene i praksis. Hva fungerer, og hva fungerer ikke møtet med utagerende atferd i skolen?
- Anita Juveli, Spesialpedagog

Konferansier: Kjell Ove Hveding

Kjell Ove Hveding er en utradisjonell konferansier som først og fremst er medmenneske, menneskekjenner og opptatt av at alle skal ha det bra. Han er også gründer som med uslitelig entusiasme, pågangsmot og godt humør har basert sin suksess på sin tro på at alle i en organisasjon gjør en like viktig jobb. Enten man arbeider med service eller mennesker, er fokuset på de som skal motta dine tjenester.

Målgruppe for kurset:
Konferansen er åpen for alle