Aktivt medarbeiderskap



Kursarrangør: Businessmastering
Sted: Vi kommer til din bedrift
          Akershus
Type:Bedriftsinternt / Større grupper
Undervisningstid: Ta kontakt for avtale
Pris: Avtales

Medarbeiderskap handler om hvordan man forholder seg til arbeidsoppgaver, til kolleger og til virksomheten man jobber i. Et aktivt medarbeiderskap bygger på at medarbeider er ansvarsbevisst, opptatt av å være en god kollega/medspiller og handlingsorientert. Det siste henger sammen med det første.

Medarbeiderskap er en metode og en arbeidsform med hensikt å skape en virksomhetskultur bygget på individuelt eierskap og ansvarlighet. Dette er en praktisk tilnærming som skaper fundament for den lærende organisasjon.

Indikasjoner på at en virksomhet har implementert godt og aktivt medarbeiderskap er når medarbeideren har en god rolleforståelse: god innsikt i arbeidsoppgaver/ansvarsområder og hva som er suksess eller viktigst av det viktigste i en rolle/stilling.

Medarbeiderskap og lederskap forutsetter hverandre. På en arbeidsplass er alle medarbeidere - og noen av dem har også et lederansvar. Lederskap basert på filosofien medarbeiderskap bygger på ansvarliggjøring og myndiggjøring. Fokus rettes mot at på at medarbeider opplever mestring/læring, mening og har en høy grad av selvråderett (autonomi).

Det er vanlig å dele inn medarbeiderskap i 3 deler:
• Plattformen: Meg og virksomheten – forståelse for hva virksomheten ønsker å oppnå og min plass i systemet/verdikjeden
• Vekstsonen: Min utvikling og vekst i jobben – hva trenger jeg å vite om meg selv og mine arbeidsoppgaver/ansvarsområder, selvinnsikt, selvledelse, rolleforståelse
• Dialogen som styrker mine muligheter – meg og de andre – medansvarlighet, forholdet til mine kolleger, relasjonsledelse

Toneangivende fagfolk innenfor området Medarbeiderskap er Per Haugen (forfatter av boken "Medarbeiderskap"), Lisa Wade (forfatter av boken "Slik lykkes du som medarbeider") og businessmastering-miljøet (Annar Aasheim, Remi Stenersen, Rune Semundseth m.fl., sistnevnte ansvarlig for medarbeiderskaps-metoden "MedarbeiderKODEN" (bok med samme navn utgis i 2014 i samarbeid med Einar Wergeland Jenssen).

En god medarbeider gjør dette:
• Bidrar aktivt til et godt arbeidsmiljø
• Gjør oppgavene med et smil
• Viser høy etisk standard og integritet
• Bidrar aktivt og er løsningsorientert
• Gir feedback til de rundt seg
• Sier fra til leder på en konstruktiv måte når han eller hun er uenig
• Bruker egen fagkompetanse og ressurser til de beste for alle interessenter
• Tar beslutninger innenfor eget område i forståelse med leder
• Utfører oppgavene innenfor en helhetsforståelse, arbeider lojalt for virksomhetens beste
• Tar initiativ til egenutvikling og utvikling av virksomhets/kultur
• Tar ansvar for egen atferd, egen læring, personlig utvikling
• Deler kompetanse med andre

Målgruppe for kurset:
Bedrifter