Vi tilbyr nettkurs om lekens plass i rammeplan for SFO. Leken skal ha stor plass i skolefritidsordningen og barna skal ha tid og rom til lek hver dag. Alle barn skal få mulighet til aktiv deltakelse i lek med venner og oppleve mestring.
Innhold:
Hva innebærer lek i SFO/AKS, og hvordan opptrer vi voksne som ansvarlige tilretteleggere i møte med lekende barn?
Agenda:
• Rom og korridorer - rom for lek, eller konflikter
• Fra sofakos og perling til magisk lek - hva kjennetegner de voksne
• Aktiviteter og lek er ikke det samme - og leken er viktigst
• Lek - slåssing - lekeslåssing - hva er hva
• Hvor er guttas plass i leken
• Samarbeid i personalet - undervisningsdel og fritidsdel, med fokus på barn som trenger ekstra støtte
Kursholder: Terje Melaas
Terje Melaas er barnehagelærer med mastergrad i barnehage- og profesjonsutvikling og har mange års erfaring fra arbeid i barnehage. Terje har de siste årene undervist og forsket ved USN, om lek og de voksnes rolle. Han har også jobbet mye direkte mot barnehager og skolefritidsordninger med kurs og veiledning, til beste for barnas lekemiljø. Terje har skrevet flere bøker: “Improvisasjonsblikk i barnehagen”, “Kampen om leken”, “Blikk for lek i barnehagen” og «Se meg, jeg vil leke!». Terje er en engasjert og humoristisk kursholder, og en av Norges ledende eksperter på lek!
Målgruppe for kurset:
Alle som jobber i SFO/AKS
Opptakskrav:
• Ingen krav til forkunnskaper