ITIL Foundation



Kursarrangør: Bouvet
Sted: Bouvet-huset
          Oslo, Majorstuen
Kursadresse: Sørkedalsveien 8, 0369 Oslo (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Undervisningstid: kl 09:00 - 16:30
Varighet: 3 dager
Pris: 15.950
Neste kurs: 09.10.2019 | Vis alle kursdatoer

Kurset gir deg en grunnleggende innføring i ITIL beste praksis rammeverket versjon 4. Kurset gir innføring i basis konseptet, prinsippene, prosessene og funksjonene som er definert som beste praksis. Kurset vil også forberede deg til å gjennomføre ITIL Foundation sertifiseringtest.

Kursinnhold:

Service Management as a practise:
• Innføring i IT Service Management
• BESTE PRAKSIS: Forstå hva og hvorfor
• Tjenesteorientering

The Service Lifecycle:
Innføring i alle fasene av livssyklusen - målene og forretningsverdien for hver fase.
• Service Strategy
• Service Design
• Service Transition
• Service Operations
• Continual Service Improvement

Service Management processes:
• Hvordan de ulike prosessene spiller inn i livssyklusen
• Vi diskuterer mål, omfang, aktiviteter, nøkkeltall og annet

Service Strategy:
• Strategy Management
• Service Portfolio Management
• Demand Management
• Financial Management

Service Design:
• Design Coordination
• Service Catalogue Management
• Service Level Management
• Supplier Management
• Availability Management
• Capacity Management
• IT Service Continuity Management
• Information Security Management

Service Transition:
• Transition planning and support
• Change Management
• Service Asset and Configuration Management
• Release and Deployment Management

Service Operations:
• Event Management
• Incident Management
• Request Fulfilment
• Problem Management

Continual Service Operations:
• Continual Service Improvement model
• The seven-step improvement process

Functions:
Forstå mål, organisasjonsstruktur, bemanning, nøkkeltall og sammenhenger i ulike funksjoner
• Service Desk
• Technical Management
• Application Management
• IT Operations Management (IT Operations Control, Facilities Management)

Roles:
Ansvar og funksjon hos de to nøkkelrollene i Service Management og innblikk i øvrige roller
• RACI modell
• Process owner
• Service owner

Technology and Architecture:
• Service Management Technology

Målgruppe for kurset

Målgruppen for kurset er ledere og medarbeidere som er engasjert i tjenesteleveranser. Dette omfatter både strategi, planlegging, implementering og løpende tjenesteleveranser. Kurset passer for både organisasjoner som leverer f. eks IT-, Eiendoms-, Personal- og Økonomitjenester til både interne og eksterne kundegrupper.

Forkunnskaper:
• Ingen krav til forkunnskaper

Kursmateriell

Omfattende kursdokumentasjon som inneholder Kurskompendium, ITIL Pocket Guide, Norsk-Engelsk ordliste, 115 testoppgaver.

Eksamen / sertifisering

Inkludert i kursprisen er ITIL Fondation eksamen EXIN. Eksamen gjennomføres på ettermiddagen dag 3 - den avholdes skriftlig og er på engelsk. Eksamensformen er multiple choice - 40 spørsmål skal besvares, og du består ved 65% korrekte svar (dvs 26 av 40 spørsmål). Deltakerne har 1 time og 15 minutter til rådighet på eksamen.