Hvordan utforme læringsfremmende vurdering og tilbakemelding



Kursarrangør: BRO AOF
Sted: Kurslokalet Hesten
          Oslo, Sentrum
Kursadresse: Kristian Augusts gate 6, 0164 Oslo (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Studie / yrkesutdanning
Undervisningstid: Ta kontakt for informasjon
Varighet: 6 timer
Pris: 2.190

Vi tilbyr kurs i VGS: Hvordan utforme læringsfremmende vurderings- og tilbakemeldingsprosesser i norskfaget. Vi norsklærere bruker mye tid på å gi kommentarer og tilbakemeldinger til elever på tekster og oppgaver de produserer.

Innhold:
Vi har de beste intensjoner om at tilbakemeldingene vi gir skal gi informasjon om hva de får til og hva de bør utvikle. Men lykkes vi? Kommer tilbakemeldingene på et tidspunkt der elevene kan bruke dem? Og ser elevene verdien av tilbakemeldingene vi gir? Det vil si: har vi en tilbakemeldingspraksis som fremmer eller hemmer læring, og hvordan vet vi det? Dette kurset handler om hvordan vi som faglærere i norsk kan legge til rette for vurderingssituasjoner og tilbakemeldingsprosesser som kan bidra til å øke elevens læring.

Vi vet fra både forskning og klasseromspraksis at tilbakemeldinger ofte mister sin verdi når de blir gitt etter at arbeidet er ferdig. Når vi også vet at vurderingene vi utformer skal bidra til lærelyst underveis i opplæringen, trenger vi noen verktøy og rammer for hvordan vi kan legge til rette for en tilbakemeldingspraksis som fremmer læring.

Kurset er rettet spesielt mot de som underviser i norsk på videregående skole, men berører flere tema som kan være relevante på tvers av fag og oppgaver. Alt innholdet i kurset er relevant for LK20 og forskriften i Opplæringsloven om underveisvurdering.

Agenda:
Kurset er praksisnært og eksemplene vil blant annet handle om:
• Tilbakemeldingspraksis i norskfaget: har vi en god kultur for læring
• Utforming av undervisnings- og vurderingsforløp som kan bidra til læring
• Ulike eksempler fra norskfaget: fagsamtalen som læringsarena, fagartikkelen som prosess, og nytten av å bruke refleksjonsnotat og veiledningssamtaler.

Det blir lagt vekt på eksempler du kan kunne drar nytte av i undervisningen, i tillegg til samtaler i grupper om egen vurderings- og tilbakemeldingspraksis.

Kursholder: Siv Ringseth

Siv Ringseth jobber som lektor ved Spjelkavik videregående skole i Ålesund, og har over 20 års erfaring i norskfaget fra videregående skole. Hun har hovedfag i nordisk språk og litteratur, har drevet flere utviklings- og samarbeidsprosjekt med flere forskere fra UH-sektoren i rollen som lærerspesialist, har undervist norskfaglige emner på høgskole for or lærerstudenter, fungert som fagrettleder i norsk, vært mangeårig sensor, undervist norsk for voksne og flere år på IB (International Baccalaureate), i tillegg til utvikling av lærestoff til NDLA.

Målgruppe for kurset:
Kurset er for norsklærere i videregående skole

Opptakskrav:
• Ingen krav til forkunnskaper

Vis flere tilsvarende kurs: