Hvordan lage skolehage - økologi og demokrati i praksis



Kursarrangør: BRO AOF
Sted: Kurslokalet Hesten
          Oslo, Sentrum
Kursadresse: Kristian Augusts gate 6, 0164 Oslo (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Undervisningstid: Ta kontakt for informasjon
Varighet: 6 timer
Pris: 2.190

Vi tilbyr kurs om hvordan lage skolehage - økologi og demokrati i praksis. Blomstrende pallekarmer, velduftende urtestier, bugnende potetåkrer, jord på hendene og yrende mikroliv.

Innhold:
En skolehage kan gi barn, elever og lærere muligheten til å forvandle skolens eller barnehagens uteområde til en spennende oase, samtidig som den legger til rette for demokratiske øvelser, praktisk arbeid, livsmestring og tverrfaglig læring. Helt siden 1800-tallet har skolehagen vært en viktig læringsarena for norske skoler, og med LK20 kan denne læringsarenaen få sin renessanse.

Skolehagen harmonerer også godt med barnehagens rammeplan. Det er likevel en del spørsmål som melder seg før første spadetak. Hvem skal ta ansvar for hva i oppstartsprosessen, hvordan finansierer vi hagen, hva gjør vi med sommerferien og hvordan kan vi knytte arbeid i skolehagen til læreplanene i ulike fagene, eller til barnehagens rammeplan?

I dette kurset vil du få tips til hvordan du kan starte et skolehageprosjekt i din skole eller barnehage. Kurset blir en blanding av presentasjon i plenum, diskusjon i grupper og individuelle praktiske øvelser, og vil ta utgangspunkt i følgende temaer:

Agenda:
• Hva er en skolehage: Skolehager i et historisk perspektiv, dagens skolehager og skolehager i andre land
• Hvorfor skolehager: Faglige, pedagogiske og samfunnsmessige argumenter for skolehager
• Eksempelet Vardafjell skolehage: Skolehage på en studiespesialiserende videregående skole
• Hvordan komme i gang med skolehageprosjektet: Rammebetingelser for en god skolehage
• Utfordringer på veien: Tilknytning til læreplan, finansiering, vedlikehold om sommeren og ansvarsfordeling
• Muligheter på veien: Samarbeid med kommune, bedrifter, frivillige organisasjoner og andre skoler / barnehager
• Hjelp på veien: Studier, nettverk, litteratur og ressurser

Kursholder: Thomas Eide Wennesland

Thomas Eide Wennesland jobber som lektor ved Vardafjell videregående skole, og har siden 2013 undervist i fagene geografi, samfunnskunnskap, samfunnsgeografi, sosiologi og sosialantropologi og politikk og menneskerettigheter. Ved siden av undervisningsfagene har han vært aktiv i skolens arbeid med solidaritet og miljø, og har blant annet vært med å starte miljøkomitéer for elever og ansatte, samt Vardafjell skolehage.

Thomas er utdannet ved lektorprogrammet på Universitetet i Oslo, og leverte master i samfunnsfagdidaktikk i 2013 med fokus på demokratisk deltakelse i sivilsamfunnet. I 2020 fullførte han studiet «Økologiske skolehager og bærekraftig læring» ved NMBU.

Målgruppe for kurset:
Kursene retter seg mot ansatte på alle nivåer - assistenter, barne- og ungdomsarbeidere, fagarbeidere, miljøarbeidere, lærere, lektorer, spesialpedagoger, skoleledere, skoleeiere i grunnskoler, videregående skoler og voksenopplæringen - og i andre instanser som jobber mot skolene (PPT, BUP, barnevern etc.), og som ønsker spisskompetanse innenfor sitt fagfelt.

Opptakskrav:
• Ingen krav til forkunnskaper