Google Analytics grunnkurs - webinar



Kursarrangør: KnowHouse AS
Sted: Nettkurs / Nettstudie
Hele landet
Type:Nettkurs og nettstudie
Studie / yrkesutdanning
Undervisningstid: Ta kontakt for informasjon
Varighet: 1 dag
Pris: 4.980

Vi tilbyr grunnkurs i Google Analytics som holdes som webinar via Zoom. Kurset er praktisk, og vi anbefaler at kursdeltagere har tilgang til egen Google Analytics-konto, slik at de får innsikt i egne brukerdata, markedsføring mm ila kurset.

Gjennomføring av webinaret:
I forkant mottar du en e-post med lenke til webinaret. Denne kan du klikke på til avtalt tid, og komme inn i webinar-rommet. E-posten med påloggingslenke blir sendt ut automatisk så fort du har webinaret. Hvis du ikke har mottatt denne, anbefaler vi at du sjekker søppelpostmappen din.

Innhold:
Lær å bruke gratisverktøyet Google Analytics til å skape målbare forbedringer på ditt nettsted. I dette kurset får du en gjennomgang av verktøyet Google Analytics i praktisk bruk.

Webanalyse gir svar på konkrete spørsmål om sidene dine, blant annet disse:
• Hvor gode er sidene egentlig
• Hvor fornøyde er brukerne
• Hvilke sider fungerer best
• Hvor kommer brukerne fra
• Hva har brukerne søkt etter på søkemotorer før de kommer til deg
• Hvor gir brukerne opp
• Hvor godt fungerer kjøpstransaksjoner og overtalelsestrakter

Kurset dekker blant annet:
1) Universal Analytics vs Google Analytics 4:
• Hva er likhetene og forskjellene mellom de to versjonene
• Hvordan du kan lage et GA4-område, og hvorfor du bør legge om så tidlig som mulig
• (Resten av kurset tar utgangspunkt i Universal Analytics, som er der dine nåværende kundedata befinner seg)

2) Introduksjon til Google Analytics:
• Oppsett av kontoer, områder og filtrerte utvalg
• Hva er de viktigste tallene å følge med på over tid
• Hvordan sette opp automatisk rapportering til andre og deg selv

3) Målgruppestatistikk:
• Hvem er det egentlig som besøker ditt nettsted
• Hvilke enheter bruker de
• Hvor stor andel av brukerne benytter mobil på dine sider

4) Trafikktall:
• Hvilke markedsføringstiltak fungerer til å gi deg trafikk
• Hvordan ser du hvilke kilder som gir de riktige brukerne
• Får du uttelling for investeringer i annonsering, sosiale medier etc.

5) Innholdsstatistikk:
• Slik finner du det mest populære innholdet ditt
• Dette forteller innholdstallene om hvor gode de enkelte artiklene er
• Hvordan bruke innholdsstatistikk til målrettet forbedring

6) Mål og konverteringer:
• Hvordan setter du opp mål på ditt nettsted
• Hva er en god konverteringsrate, og hvordan måles den
• Hvordan kan du se hvor mye inntekter nettstedet genererer

Kursleder: Nina Furu

Nina Furu er en veteran innen digital markedsføring i Norge. Hun har fulgt utviklingen innen web og sosiale medier på nært hold siden 1995; som nettredaktør, fagekspert, kursleder og digital rådgiver for en rekke av landets største bedrifter og etater. Hun har også skrevet flere av de fagbøkene om digital markedsføring som brukes på norske høyskoler. Den nyeste er Digital Markedsføring og Kommunikasjon. Til daglig er hun CEO og fagansvarlig i Webgruppen, og holder kurs og foredrag.

Målgruppe for kurset:
Alle som ønsker grunnkurs i Google Analytics

Kursmateriell:
Utstyr og software - For heldagskurs anbefaler vi at du bruker PC/Mac. Dette gjør at du får større skjermstørrelse og dermed kan se både kursleder, presentasjoner og skjermdelinger bedre. På PC/Mac trenger du bare en vanlig nettleser for å delta.