GRS: Når følelsene løper løpsk hvordan forstå uforståelig atferd



Kursarrangør: BRO AOF
Sted: Kurslokalet Hesten
          Oslo, Sentrum
Kursadresse: Kristian Augusts gate 6, 0164 Oslo (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Undervisningstid: Ta kontakt for informasjon
Varighet: 6 timer
Pris: 2.190

Vi tilbyr kurs i GRS: Når følelsene løper løpsk - hvordan forstå hva som ligger bak uforståelig atferd. I hvert klasserom finner vi elever med en atferd det kan være vanskelig å forstå.

Innhold:
Det kan være elever som vandrer rundt og forstyrrer, kommer i konflikter eller elever som gjør det de skal, men som det likevel kan være vanskelig å nå fram til. Det er utfordrende å vite hvordan man skal roe en elev hvor følelsene renner over, og noen ganger er det vanskelig å se forbi atferden og forstå at bak et voldsomt ytre finnes et barn som trenger å bli møtt, forstått og trøstet. Dette kan være krevende rolle i tillegg til å være underviser og ha ansvar for en hel klasse.

Likevel er det viktig å huske at i tillegg til foreldre, spiller læreren en svært viktig rolle i et barns liv og gjennom oppriktig nysgjerrighet og omsorg så kan vi gjøre en stor forskjell. I kurset vil du få kunnskap om konkrete tiltak og praktiske verktøy for «å være i forkant» av utfordrende atferd - og hvordan innlemme dette i praksis i hverdagen. I tillegg blir du introdusert for praktiske verktøy du kan bruke som reguleringsstøtte for barn og voksne i hverdagen og i vanskelige situasjoner.

Agenda:
• Hvordan forstår vi barn som har en utfordrende eller uforståelig atferd? Eksempler fra praksisfeltet
• Kunnskap om hjernens normalutvikling
• Forståelse omkring stress og belastninger/traumer og hvordan dette kan påvirke hjernens strukturer
• Toleransevinduet: En modell for å forstå hvordan barn og voksne reagerer på stress
• Reguleringsstøtte: Hvordan hjelpe barn å regulere intense følelser og atferd
• Hvordan tilrettelegge for læring, lek og utvikling både på makronivå for alle elever, men også for barn med utfordringer. Praktiske eksempler.
• Hvordan forstår vi egne reaksjoner i møte med barns atferd og hva trenger vi voksne for å klare å støtte barna vi jobber med.

Kursholdere: Anita Juveli og Nadina Peters

Anita Juveli er allmennlærer med master i spesialpedagogikk (psykososiale lærevansker). Hun har jobbet i Osloskolen i 16 år, som kontaktlærer, spesialpedagog og sosiallærer. De siste 5 årene har Anita jobbet ved Nordre Aker skole, som gir skoletilbud til elever som er pasienter ved Barneenheten psykisk helse ved Oslo Universitetssykehus. I tillegg har hun vært veileder i Kompetanseenheten for elevatferd og læringsmiljø.

Nadina Peters er psykolog med spesialisering i barne- og ungdomspsykologi. Hun har over 11 års erfaring fra både kommunal- og spesialisthelsetjenesten. Her har hun jobbet med barn, unge og familier som har vært utsatt for belastende og traumatiserende hendelser.

Målgruppe for kurset:
Dette kurset retter seg mot ansatte på barnetrinnet

Opptakskrav:
• Ingen krav til forkunnskaper