Vi tilbyr kurs i GRS: Fra skriving til lesing - en tilpasset lese og skrivestart. Ifølge LK20, skal elevene i større grad eksperimentere og bruke sin nysgjerrighet. Det skal legges vekt på bruk av utforskende metoder på barnetrinnet for å sikre bedre progresjon og forståelse i norskfaget.
Innhold:
Dette kurset setter fokus på utforskende og oppdagende skriving som en vei inn i lesingen. Hvordan kan vi legge til rette for en eksperimenterende tilnærming i den første skrive- og leselæringen.
Agenda:
• Helhetlig språkarbeid i begynneropplæringen
• Hvorfor skriving før lesing
• Hvordan bruke elevers tekstskaping på ulike nivå i meningsfull kontekst
• Formell og funksjonell bokstavlæring i praksis.
• Fra skriving til lesing; en tilpasset skrive- og lesestart
Kursholder: Reidun Flugstad Rygg
Reidun Flugstad Rygg har mange års erfaring som lærer på småskoletrinnet. Hun er utdannet barnehagelærer, allmennlærer og språk- og leseveileder. Hun har master i «Lesing og skriving i skolen». Reidun har hatt ansvaret for veiledning og oppfølging av barnehagepersonale og lærere på 1.og 2. trinn i Gjerdrum kommune.
Målet har vært å skape et helhetlig språkfokus i barnehagen og i skolens begynneropplæring. Reidun har de tre siste årene undervist i pedagogikk grunnskolelærerutdanningen og barnehagelærerutdanningen ved NLA-høgskolen i Oslo. Reidun er nå pedagogisk veileder i språk, lesing og skriving i Ullensaker kommune.
Målgruppe for kurset:
Dette kurset retter seg mot ansatte i barneskolen
Opptakskrav:
• Ingen krav til forkunnskaper