Vi tilbyr bedriftsinternt kurs om fra tenkt til reell elevmedvirkning for lærere i alle klassetrinn. Hvordan kan vi jobbe i profesjonsfellesskapet for å sikre at vi har felles holdning til elevenes medvirkning i eget læringsarbeid? Og hvordan motiverer vi dem til økt medvirkning?
Innhold:
Elevmedvirkning må prege skolens praksis. Elevene skal både medvirke og ta medansvar i læringsfellesskapet som de skaper sammen med lærerne hver dag. Elever tenker, erfarer og lærer i samspill med andre gjennom læringsprosesser, kommunikasjon og samarbeid (LK20). Myndighetene vil ha en ny opplæringslov fra høsten 2024 som styrker rettighetene til elever fra 1. klassetrinn til og med videregående. Et viktig anliggende her blir å sikre elevene mer medvirkning og elevdemokrati (KD, 2021). Hvordan sikre oss en felles forståelse av elevmedvirkning og hvordan gjør vi det i praksis?
Agenda:
• Hva betyr begrepet barns medvirkning ut fra et forskningsperspektiv
• Hvordan sikre elever reell medvirkning
• Hvilke aktiviteter kan være med på å fremme elevers medvirkning i skolen
• Hvordan legge til rette for å sikre en felles forståelse og praksis for elevmedvirkning i skolens profesjonsfellesskap
• Medvirkning - mer enn bare elevråd. Hva betyr dette i hverdagen
Kursholder: Robert Mjelde Flatås
Robert Mjelde Flatås er allmennlærer med mastergrad i pedagogikk med vekt på pedagogisk ledelse. Han har jobbet 12 år i grunnskolen både som kontaktlærer og rektor, og jobber i dag som førstelektor i pedagogikk ved masterlærerutdanningen i Bergen. I de siste ti årene og med fem ulike elevgrupper, har han vunnet åtte nasjonale og to regionale elevforskningspriser i forskningskonkurranser som Årets Nysgjerrigper og FIRST LEGO League.
Robert er forfatter av flere håndbøker for lærere, blant andre: "Elevmedvirkning i praksis", "Samarbeidslæring i skolen", "Bærekraft i praksis", "Livsmestring i klassen", "Underveisvurdering i praksis" og "Leselyst!".
Målgruppe for kurset:
Kurset henvender seg mot lærere i alle klassetrinn