Fagskole - Utøvende lederskap i praksis



Kursarrangør: AOF Norge
Sted: AOFs Kompetansesenter
          Østfold, Fredrikstad
Kursadresse: Stortorvet 5 - 7, 1607 Fredrikstad (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Studie / yrkesutdanning (30 studiepoeng)
Undervisningstid: kl 17:00 - 21:00
Varighet: 120 timer / 10 måneder
Pris: Gratis

Vi tilbyr fagskole med utøvende lederskap i praksis. Fagskoleutdanningen er et praktisk rettet studium tilpasset ledere og kommende ledere i helse- og omsorgssektoren. Utdanningen er gratis og gir 30 studiepoeng.

Faginnhold:
Emne 1 - Lederskap og forutsetninger for endring:
• Fra posisjon til relasjon
• Styrkebasert ledelse & relasjonsledelse
• Kommunikasjon, dialogferdigheter, tilbakemelding og forventninger
• Organisasjonskultur og endring
• Emosjonell modenhet, konflikthåndtering og personlig utvikling
• HMS for ledere

Emne 2 - LEAN og implementering:
• Offentlig økonomi
• Organisasjon og ledelse
• Omdømmebygging
• Samfunnsfaglige emner

Emne 3 - LEAN og implementering:
• Grunnleggende innføring i LEAN og arbeidsmetoder
• LEAN-Spillet
• LEAN i et HMS og lønnsomhetsperspektiv
• Det kontinuerlige forbedringsarbeidet

Emne 4 - Strategi, samspill og scenarieutvikling:
• Prinsipper for strategisk dialog og forankring
• Visualisering av fremtid - scenarieutvikling og hvordan dette påvirker endringskompetanse og strategisk responsevne
• Metode for utvikling av strategisk plan - HO SHIN

Emne 5:
• Avslutningsoppgave med selvvalgt fordypningstema innen ledelsesfaget
• Studenten skal trekke inn stoff fra emnene og knytte dette til praksis

Læringsmål:
Etter endt utdanning skal studentene ha oppnådd følgende overordnet læringsutbytte:

1) Kandidaten:
• Har innsikt i felles kunnskapsgrunnlag, teoretisk plattform, verdier og lovverk innenfor ledelsesfaget
• Har kunnskap om økonomistyring, personal-ledelse, markedsføringsledelse
• Har kunnskap om hva lederskap innebærer
• Har kunnskap om ulike kommunikasjon, dialogferdigheter, tilbakemelding og forventninger
• Har kunnskap om hva som påvirker organisasjonskultur og forutsetninger forendring
• Har kunnskap og innsikt i ledelsens rolle i forhold til overordnet strategisk utvikling
• Studenten har kunnskap LEAN som metode og historisk bakgrunn for filosofien

2) Ferdigheter - kandidaten:
• Kan bidra til ledelse og drift på en mest mulig effektiv, økonomisk og sikker måte, og reflektere over egen faglig utøvelse.
• Kan vurdere bedriftens økonomiske situasjon, markeds- og ledelsesutfordringer, og treffe hensiktsmessige og begrunnede valg.
• Kan forklare de grunnleggende byggesteinene i relasjons- og styrkebasert ledelse
• Kan forklare og anvende dialog som lederverktøy
• Kan anvende kunnskaper om fagområdet til å vurdere og forstå problemstillinger knyttet til strategiutvikling og samspill og ledelse.
• Kan anvende ulike verktøy innenfor LEAN

3) Generelle kompetanse - kandidaten:
• Kan identifisere og bidra til organisatoriske, driftsmessige, markedsmessige og etiske utfordringer og dilemmaer
• Kan utføre lederrollen i tråd prinsipper for HMS
• Kan arbeide tverrfaglig
• Kan identifisere kulturelle strukturer i en organisasjon
• Kan anvende kunnskap om samspill mellom mennesker i forbindelse med endrings og utviklingsprosesser
• Kan identifisere og vurdere ulike (etiske) problemstillinger og dilemmaer som kan oppstå i samarbeid med andre
• Kan vurdere LEAN som metode opp mot andre metodeverktøy for å bidra til det
• Kontinuerlige forbedringsarbeidet

Gjennomføring:
I studiet legges det opp til bruk av ulike pedagogiske tilnærminger som rollespill, øvelser, samtalegrupper, diskusjoner, oppgaveseminar, veiledede grupper, e-læring og forelesninger. Det opprettes basisgrupper, hvor studentene samarbeider med medstudenter. Arbeid fra gruppene vil kunne bli presentert i plenum. Det gis veiledning i gruppene og det er faglærer som har veiledningsrollen.

Målgruppe for kurset:
Utdanningen er beregnet på mellomledere eller ansatte som ønsker å utdanne seg til mellomledere i en bedrift eller virksomhet.

Formelle opptakskrav:
• Fullført og bestått videregående opplæring
• Søker må i tillegg ha minimum 2 års relevant arbeidserfaring (minimum 3.480 timer)

Opptak på bakgrunn av realkompetanse:
• Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse
• Ved opptak på bakgrunn av realkompetanse, må søker dokumentere omfang og relevans av yrkespraksis og utdanning, som samlet tilsvarer praksis- og studieomfang ved formelle opptakskrav.

Eksamen / sertifisering:
Det er ingen eksamen. Innleveringer av emneoppgaver og prosjektoppgave med karakter.