Fagskole Miljøarbeid rettet mot mennesker m. funksjonsnedsettelse



Kursarrangør: AOF Norge
Sted: Vestfold, Larvik
Vestfold
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Studie / yrkesutdanning (60 studiepoeng)
Undervisningstid: kl 09:00 - 14:30
Varighet: 330 timer

Vi tilbyr fagskole om miljøarbeid rettet mot mennesker med funksjonsnedsettelse / utviklingshemming. Utdanningen skal gi den enkelte kunnskap, forståelse, ferdigheter og en høy etisk bevissthet som kan anvendes i den daglige yrkesutøvelse.

Informasjon:
Kunnskap om målrettet miljøarbeid, ulike diagnoser, planlegging og tilrettelegging av brukers behov og hvordan brukere med funksjonsnedsettelse skal mestre sin hverdag er fokusområder i denne utdanningen. Dette er et NOKUT-godkjent utdanningstilbud som gjennomføres som et deltidstudium over 2 år og kan kombineres med jobb. Utdanningen gir 60 studiepoeng og fagskolegrad.

Faginnhold:
Emne 1 - Felles grunnlag fagskoleutdanninger i helse- og sosialfagene:
• Arbeidsformer og metoder i studiet
• Helse- og sosialfagene i samfunnet
• Etikk
• Kommunikasjon og samhandling
• Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
• Sosiologi og psykologi

Emne 2 - Grunnlagstenkning og lovverk i miljøarbeid:
• Kommunikasjonsprosessen
• Grunnlagstenkning
• Lovgivning
• Veiledning og samarbeid

Emne 3 - Metoder i miljøarbeid:
• Tilnærmingsmåter i miljøarbeid
• Kartlegging, utredning og tilrettelegging av tilbudet (individuell plan)
• Utviklingstilpassede tiltak
• Mestring av dagliglivet - ADL

Emne 4 - Familie og samfunn:
• Familie og nettverk
• Inkludering og deltaking i samfunnet
• Boformer, organisering og ansvar

Emne 5 - Fordypning:
• Avslutningsoppgave med selvvalgt fordypningstema innen miljøarbeid rettet mot mennesker med funksjonsnedsettelse / utviklingshemming. Studentene skal trekke inn stoff fra emnene og knytte dette til praksis .

Emne 6 - Praksis:
• Praksis avvikles parallelt med fordypningsemnet

Læringsmål:
1) Kunnskap:
• Kandidaten har kunnskap om sentrale begrep i helhetlig miljøarbeid, samt om kommunikasjon og relasjonsforståelse for å kunne bidra i en helhetlig tjeneste i helse og oppvekstsektoren.
• Kandidaten har kunnskap om teorier og modeller i miljøarbeid, samt om hvilke faktorer som fremmer og hemmer god livskvalitet hos personer som har en funksjonsnedsettelse.
• Kandidaten har innsikt i felles kunnskapsgrunnlag og referansebetingelser på individ- og systemnivå, som verdier og relevante lover og forskrifter som regulerer tjenestemottakerens, pårørendes og yrkesutøverens rettigheter og plikter.
• Kandidaten har bransjekunnskap om fagfeltet miljøarbeid, og om hvilke tiltak og tjenester som finnes for personer som har en funksjonsnedsettelse.
• Kandidaten kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om relevante teknologiske løsninger og verktøy for sin yrkesutøvelse.
• Kandidaten kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om tverrfaglig miljøarbeid i helse- og oppvekstsektoren basert på forskning, brukerperspektiv og erfaring.
• Kandidaten forstår betydningen av å legge til rette for gode opplærings- og omsorgstiltak for personer med funksjonsnedsettelse.

2) Ferdigheter:
• Kandidaten kan anvende faglig kunnskap om helhetlig miljøarbeid, kommunisere profesjonelt, og anvende sin kunnskap for å belyse faglige problemstillinger i arbeidet med personer som har en funksjonsnedsettelse.
• Kandidaten kan anvende etisk refleksjon, relevant lovverk, forskrifter og dokumenter i praktiske og teoretiske problemstillinger, miljøterapeutiske metoder og verktøy som bidrar til læring, selvstendighet, helsefremgang og livskvalitet for personer som har en funksjonsnedsettelse.
• Kandidaten kan finne fagstoff og informasjon som er relevant for aktuelle problemstillinger og i møte med tjenestemottaker og samarbeidspartnere.
• Kandidaten kan kartlegge behov, planlegge, organisere og iverksette tiltak for brukere som har en funksjonsnedsettelse

3) Generelle ferdigheter:
• Kandidaten kan utføre helhetlig og tverrfaglig miljøarbeid for å ivareta tjenestemottakerens sammensatte behov.
• Kandidaten kan identifisere etiske utfordringer og dilemmaer, reflektere over egen praksis og egne holdninger, samt begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk.
• Kandidaten kan utvikle og tilpasse arbeidsmetoder, produkter og / eller tjenester gjennom systematisk erfaringsutveksling, kunnskapsdeling, veiledning og refleksjon over egen praksis.
• Kandidaten kan utføre individuelt tilrettelagt miljøarbeid til personer som har en funksjonsnedsettelse i tråd med prinsipper om likeverd og selvbestemmelse.
• Kandidaten kan arbeide tverrfaglig, delta i faglig utvikling, formidle kunnskap innen fagfeltet og bidra til godt samarbeid på tvers av etater og yrkesgrupper.
• Kandidaten kan utvikle og tilpasse faglige tiltak og tjenester med utgangspunkt i brukerens ressurser og behov.

Målgruppe for kurset:
Utdanningen passer for helsefagarbeidere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, aktivitører, barne- og ungdomsarbeidere eller andre med grunnutdanning innen helsefag. Arbeidsplass kan for eksempel være barnehage, SFO, skole, hjemmebaserte tjenester, avlastningshjem, aktivitetssentre og tilrettelagte arbeidstilbud.

Opptak på grunnlag av formell kompetanse:
• Fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev fra helsearbeiderfaget eller barne- og ungdomsarbeiderfaget
• Hjelpepleiere og omsorgsarbeidere kan også søke opptak på formell kompetanse
• Generell studiekompetanse alene gir ikke rett til opptak

Opptak på grunnlag av realkompetanse:
Søker må da oppfylle ett av følgende punkter:
• 8.700 timer (5 år) relevant arbeidserfaring og / eller utdanning
• Fullført og bestått Vg1 og Vg2 innen helse- og oppvekstfag, samt 5.220 timer (3 år) relevant arbeidserfaring og / eller utdanning.
• Fullført og bestått teori til fagprøven, samt 3.480 timer (2 år) relevant arbeidserfaring og / eller utdanning

Språkkunnskaper:
• Søkere med annet morsmål enn norsk eller annet nordisk språk som søker på grunnlag av realkompetanse, må dokumentere kunnskaper i norsk tilsvarende minimum nivå B1 i Europarådets referanserammeverk for språk.

Eksamen / sertifisering:
Studiet har innlevering av emneoppgaver underveis i studiet. I tillegg leveres det det ved slutten av studiet inn en fordypningsoppgave som skal forsvares på muntlig eksamen. Alle våre emneoppgaver er lagt opp til å kunne skrives hjemme, og med god tid.

Vis flere tilsvarende kurs: