Fagbrev - spesialpedagogikk og flerkulturelt arbeid for skole SFO



Kursarrangør: AOF Norge
Sted: AOFs Kompetansesenter
          Østfold, Moss
Kursadresse: Varnaveien 7, 1524 Moss (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Studie / yrkesutdanning
Undervisningstid: kl 17:30 - 21:00
Varighet: 290 timer / 22 måneder
Pris: Gratis
Neste kurs: 21.08.2024 | Vis alle kursdatoer

Vi tilbyr fagskole om spesialpedagogikk og flerkulturelt arbeid for ansatte i skole, SFO og barnehage. Du som jobber i skole, SFO eller barnehage møter daglig barn og unge med en annen kulturell bakgrunn eller barn og unge som har behov for et tilrettelagt tilbud.

Informasjon:
Dette krever at du har kunnskap om hvordan du skal legge til rette for at hvert barn blir møtt med respekt og får den hjelpen de har behov for. Fagskole Spesialpedagogikk og flerkulturelt arbeid for ansatte i skole, SFO og barnehage gir deg den kompetansen som er nødvendig for å skape forståelse for ulikheter hos barn og unge. Utdanningen gir deg også en unik sjanse til å lære mer om hvordan man gjennom mangfold og fellesskap kan skape et inkluderende samfunn.

Utdanningen er yrkesrettet og praksisrelatert og foregår i et samspill mellom praktiske erfaringer og relevant teori. Studiet vil gi økt kunnskap om og innsikt i pedagogisk tankegang, spesialpedagogikk og flerkulturell forståelse. Den gir også grunnleggende kunnskap om funksjons– og lærevansker, mangfold og felleskap med vekt på flerkulturell pedagogikk, migrasjonsrelaterte utfordringer, spesialpedagogiske tiltak for barn og unge med ulike funksjonshemminger, samt økt kunnskap om kommunikasjon, etikk og menneskesyn.

Faginnhold:
Emne 1 - Generell innføring i spesialpedagogisk og flerkulturelt arbeid:
• Emnet gir innføring i faget spesialpedagogikk med sentrale begreper samt forutsetninger og ideologier i et historisk, samfunnsmessig og kritisk perspektiv. Du får innblikk i de teoretiske perspektivene, intensjonene i den generelle delen av læreplanen samt lover, forvaltning og regelverket som omfatter faget. Temaer som tas opp er normalitet og annerledeshet, funksjonshemming og funksjonshinder, diskriminering og utestenging, spesialpedagogikk og etikk samt politikk og samfunn.

Emne 2 - Grunnleggende kunnskap om de vanligste gruppene av funksjons- og lærevansker:
• Dette emnet skal gi deg grunnleggende kjennskap om og innsikt i hvordan man i barnehage, SFO og skole kan tilrettelegge for barn og unge med særskilte opplæringsbehov. Du får innføring i de vanligste funksjons- og lærevansker, og skal gi forståelse for utvikling, læring og adferd hos barn og unge med vekt på konsekvensene disse avvikene kan medføre.

Emne 3 - Mangfold og fellesskap med vekt på flerkulturell pedagogikk i et inkluderingsperspektiv:
• I dette emnet får du kunnskap om mellommenneskelige relasjoner og sosiale prosesser, slik at du kan vurdere hva som hemmer og hva som fremmer likestilling og respekt i flerkulturelle skoler og barnehager. I tillegg skal du få forutsetninger for å arbeide på en måte som fremmer meningsfull kommunikasjon og begreps- og språkutvikling i barne- og ungdomsgrupper der ikke alle behersker norsk like godt.

Emne 4 - Spesialpedagogiske tiltak for barn og unge med ulike funksjonshemminger:
• Dette emne skal gi kunnskap om spesialpedagogisk utredning og metode. Dette emnet skal også gi grunnlag for planlegging, gjennomføring og evaluering av ulike opplæringstiltak. Du skal få oversikt over aktuelle samarbeidspartnere, både innenfor og utenfor egen etat, og ulike landsdekkende kompetansesentra.

Emne 5 - Praksis:
• Praksis er en obligatorisk del av utdanningen og er viktig for å oppnå videreutdanningens målsetting. Det er viktig at praksisplassen er relevant for fagskoleutdannings innhold. Praksistiden vil til sammen utgjøre 350 timer (inkl. veiledning fra fagskolen) og gjennomføres parallelt med undervisning i emne 3 og 4. Praksis er satt til 10 uker, som kan tilrettelegges over 15 uker ved behov for at læringsutbyttene skal kunne oppnås.

Emne 6 - Fordypning:
• Her skal studentene gjennomføre en obligatorisk skriftlig fordypningsoppgave med selvvalgt fordypningstema. Emne for fordypningsoppgaven skal være praksisrettet og knyttet til eget arbeidssted eller en av praksisplassene. Ett eller flere temaer i utdanningens moduler skal inngå i emnet. Studentene skal gjennom fordypningsoppgaven vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra praksis. Eksamen med individuell muntlig høring med utgangspunkt i fordypningsoppgaven.

Læringsmål:
1) Kunnskap:
• Studenten har kunnskap om kommunikasjon og ulike kommunikasjonsteorier
• Studenten har kunnskap om ulike begreper som benytters i spesialpedagogikk og flerkulturelt arbeid; Sosial kompetanse, tilpasset opplæring, mangfold, integrering, funksjonshemning, normalitet, avvik, funksjonshinder, diskriminering og utestengning.
• Studenten har innsikt i lovverk som regulerer oppvekstsektorens virkefelt, samt kommunale og statlige føringer og strategiplaner for levekår og folkehelse, samt regelverk for HMS og internkontroll.

2) Ferdigheter:
• Studenten kan anvende lovverk som gjelder for skole- og oppvekstsektoren, samt yrkesetiske retningslinjer i spesialpedagogikk og flerkulturelt arbeid.
• Studenten kan anvende faglig kunnskap om samarbeid, funksjons- og lærevansker, spesialpedagogikk og flerkulturelt arbeid i planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak rettet mot barn og unge i aktuelle målgrupper.
• Studenten kan finne, bruke og henvise til informasjon og aktuelt fagstoff i faglitteratur, fagtidsskrifter og på nettider og fremstille dette slik at det belyser faglige problemstillinger en møter i spesialpedagogikk og flerkulturelt arbeid.

3) Generell kompetanse:
• Studenten har forståelse for de etiske utfordringer og dilemmaer en kan møte i spesialpedagogisk og flerkulturelt arbeid.
• Studenten har utviklet en etisk grunnholdning og forståelse for hva det innebærer å arbeide innenfor fagområdet spesialpedagogikk og flerkulturelt arbeid og som kommer til uttrykk ved at arbeidet utføres faglig forsvarlig.
• Studenten kan kommunisere profesjonelt og ta i bruk sin samhandlingskompetanse i spesialpedagogikk og flerkulturelt arbeid.

Målgruppe for kurset:
Barne- og ungdomsarbeidere, helsefagarbeidere, omsorgsarbeidere, hjelpepleiere og aktivitører. Søkere kan også tas inn på bakgrunn av relevant realkompetanse.

Formelt opptakskrav:
• For opptak til ovennevnte fagskoleutdanning kreves dokumentert fullført og bestått yrkeskompetanse i ett av følgende yrkesfag, og skal dokumenteres med; Fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget, helsearbeiderfaget, omsorgsarbeiderfaget, aktivitørfaget (ev. fullført og bestått treårig yrkesfaglig opplæring med vitnemål fra utdanning før Reform 94), vitnemål som hjelpepleier (ev. med tildelt tittel «offentlig godkjent hjelpepleier» fra utdanning før Reform 94).

Opptak på grunnlag av realkompetanse:
• Søkere som fyller 23 år eller mer i opptaksåret kan søke opptak på grunnlag av realkompetanse med dokumentert kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse tilegnet uavhengig av læringsarena, gjennom formell, ikke-formell og uformell læring som kan knyttes opp mot studiets krav til forkunnskaper.

Betinget opptak:
• Søkere som skal opp til praktisk prøve (fagprøve) i et av de ovenstående fagene innen 6 måneder etter studiestart kan også søke studieplass og kan tas inn på betinget opptak. For å beholde studieplassen må studenten dokumentere at den praktiske prøven er bestått.

Norskkunnskaper:
• Søkere med minoritetsspråklig bakgrunn, fra land utenfor Norden og som tas opp til studiet på grunnlag av realkompetanse, må i tillegg dokumentere kunnskaper i norsk på minimum nivå B1 i alle delferdigheter jf. Europarådets referanserammeverk for språk.

Eksamen / sertifisering:
Avsluttende eksamen består av skriftlig fordypningsoppgave med påfølgende muntlig høring

Vis flere tilsvarende kurs: