Vi tilbyr vårt Excel og Power BI for innkjøpere og logistikkmedarbiedere.
Verktøypakken Power BI forenkler arbeidsdagen for alle som jobber mye i Excel. I dette introkurset ser vi nærmere på både Excel og Power BI, og hvilke funksjoner som er relevante innen innkjøp og logistikk.
Kursinnhold:
Stadig flere oppdager fordelene med analyse- og visualiseringsverktøyet Power BI (Business Intelligence), og hvordan man ved hjelp av dette skaper en mer dynamisk innkjøps- og logistikkorganisasjon. Gjennom dette intensivkurset over to dager viser vi nyttige i funksjoner i Excel og hvordan dere kommer i gang med å bruke Power BI til effektivisering av deres innkjøps- og logistikkaktiviteter..
Business Intelligence (BI) er et fagområde innen IT som handler om å samle og strukturere forretningsinformasjon til bruk for rapportering, analyse og beslutningsgrunnlag.
En Business Intelligence -løsning består ofte av programvare for å hente ut data fra kildesystemer, transformere dataene i henhold til forretningens definisjoner og laste de transformerte dataene inn i en database.
Power BI er et skybasert analyseverktøy fra Microsoft, som gir deg innsikt i egen virksomhet. Her kan du bla. samle og analysere data, slik at du danner et faktabsert grunnlag for å ta beslutninger innen kommende problemstillinger knyttet til innkjøp og logistikk.
Kurset tar for seg:
Hvilke muligheter innkjøpere og logistikere kan dra nytte av ved bruk av Excel og Power BI.
Hvordan automatisere innkjøpsrapportering
Hvordan optimalisere innkjøps- og logistikkanalyser
Hvordan visualisere besparelser og resultater gjennom interaktive rapporter
Hvordan få bedre oversikt over viktige nøkkeltall
Generelt nyttige tips til å komme i gang med Power BI og hvordan skape en mer datadrevet arbeidshverdag
SENTRALE EMNER, DAG 1
• Praktisk bruk av Excel i innkjøp og logistikk
• Nyttige formler og funksjoner
• Håndtering av Big Data
• Pivot-tabeller, oppbygging og praktisk bruk
• Innhenting og sammenslåing av data
• Sammenligning av data fra innkjøpssystemer og andre kilder
• Automatisk informasjonshåndtering med effektive makroer
• Få oversikt – lær smarte verktøy for praktisk analyse og tallknusing
SENTRALE EMNER, DAG 2
• Introduksjon, hva er Power BI?
• Bruksområder og muligheter innen innkjøp og logistikk
• Praktisk gjennomgang av Power BI desktop
• Innkjøpsanalyse og rapportering
• Visualisering og publisering av Power BI-rapporter
• Sammenkobling av ulike datakilder i én rapport
• Synliggjøring og rapportering
• Automatiserte rapporter
Vi garanterer:
• Engasjert og dyktig foreleser
• Levende presentasjon
• Konkrete caser og eksempler
• Rom for å stille spørsmål
• Praktiske øvelser
• Nyttige verktøy for bruk i din arbeidshverdag
• Et godt møtested for innkjøpsfaglig erfaringsutveksling
Målgruppe for kurset:
Kurset passer for alle som jobber med innkjøp eller logistik, og som er ønsker innblikk i smarte verktøy og metoder for å jobber mer digitalt/datadrevet.
Kurset er på et grunnleggende nivå og krever formelt ingen forkunnskaper. Det vil allikevel være en klar fordel å inneha noe erfaring med Excel som arbeidsverktøy og kjennskap til Pivot-tabeller.
Kursmateriell:
Alle kursdeltakere må medbringe egen PC med installert Excel, samt lader og evt. ekstern mus. Kursavgiften inkluderer kursbevis og lunsj, samt full bevertning gjennom kursdagene.