A5.2 Prosessbasert kvalitetssystem



Kursarrangør: Kvalitet og Risiko Norge
Sted: Vi kommer til din bedrift / online undervisning KRN lokaler
          Akershus, Bærum / Sandvika
Kursadresse: Kjørbokollen 30, 1337 Sandvika (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Undervisningstid: 1+1 da, kl 09:00 - 16:00
Varighet: 2 dager
Pris: fra 7.500

Helt siden år 2000 har ISO 9000-standarden lagt opp til en prosessbasert tankegang som en av kvalitetsprinsippene. Svært mange selskap har tatt steget fra et dokument basert og prosedyretungt system til et prosessbasert styringssystem der alle oppgaver er visualisert ved hjelp av flytdiagrammer.

Innhold:
Helt siden år 2000 har ISO 9000-standarden lagt opp til en prosessbasert tankegang som en av kvalitetsprinsippene. Svært mange selskap har tatt steget fra et dokument basert og prosedyretungt system til et prosessbasert styringssystem der alle oppgaver er visualisert ved hjelp av flytdiagrammer. Et slikt steg kan potensielt redusere dokumentasjonsmengden med 1/5, gjøre forbedring enklere og endring mer kontrollerbart, større bruker-engasjement og bedre kontroll på innebygget risiko og organisatoriske barrierer.

KRN Academy tilbyr kurs for å lære hvordan du kan etablere og forbedre et prosessbasert styringssystem. Vi vil ikke snakke om software eller IT-systemer, kun hva du må gjøre og legge til rette for å lykkes med å ta steget vekk fra lange prosedyrer over til lettbente prosesser.

Program:
Dag 1
• Erfaringer med Kvalitetsledelsessystem
• Introduksjon: Kvalitetsledelsessystem – hva er det?
• Gjennomgang av sentrale begreper og ISO 9001
• Demo av et elektronisk kvalitetsledelsessystem
• Tre faser: Planlegging, Utvikling og iverksetting og
• Vedlikehold og forbedring
• Gruppeoppgave: Hva bør planlegges?
• Identifisere hovedprosesser/verdikjede
• Gruppeoppgave: Relasjonskart og interessentanalyse
• Utvikling av prosessene
• Kartlegge arbeidsprosessene
• Gruppeoppgave: Kartlegging
• Dokumentasjon, styring og risiokvurderinger
• Gruppeoppgave: Risikovurdering av prosesser
• Hvor stor blir endringen fremover

Dag 2 09:00 – 16:00
• Intro til forbedring
• Gruppeoppgave: ”Reparasjon og forbedring”
• Systematikk for ”reparasjon” og forbedring
• Evaluere Kvalitetssystemet
• Kvalitetsrevisjoner
• Ledelsens gjennomgåelse
• Kvalitetsansvarlige sin rolle
• Veien videre og evaluering

Målgruppe for kurset:
Kurset passer for alle som vil lære mer om metoder og praktiske fremgangsmåter for å kunne lykkes med å skape et helhetlig integrert og prosessbasert styringssystem for virksomheten.

Forkunnskaper:
• Ingen krav til forkunnskaper

Kursspråk:
• Kursmaterialet er på engelsk, mens kurset kjøres på norsk