Fagskole - Demensomsorg



Kursarrangør: AOF Norge
Sted: Tiller
          Sør-Trøndelag, Trondheim
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Studie / yrkesutdanning (30 studiepoeng)
Undervisningstid: kl 09:00 - 14:30
Varighet: 154 timer / 9 måneder

Vi tilbyr fagskole om demensomsorg. Mennesker som lever med demens vil oppleve mange ulike utfordringer i hverdagen. Regjeringen påpeker at det er behov for mer kunnskap om demens, og fagskoleutdanningen kan bidra til at personell får høyere, bredere og faglig sterkere kompetanse innen fagfeltet.

Informasjon:
Utdanningen har som mål å utvikle reflekterte yrkesutøvere med høy yrkesetisk forståelse, og kunnskap om miljøarbeid overfor brukere med demens vektlegges i denne utdanningen. Kompetent personell vil ha større forutsetning for å møte mennesker med demens og deres pårørende på en måte som ivaretar deres likeverd og bidrar til økt livskvalitet.

Faginnhold:
• Emne 1 - Etikk, samhandling og kommunikasjon
• Emne 2 - Demensomsorg
• Emne 3 - Praksis (parallelt med fordypning)
• Emne 4 - Fordypning i hverdagsmestring og hverdagsrehabilitering

Læringsmål:
1) Kunnskap - kandidaten:
• Har kunnskap om de ulike demensdiagnosene, og har kunnskap om behandlings- og miljøterapeutiske metoder som brukes i arbeidet med personer som har demens.
• Har kunnskap om hvilke faktorer som fremmer og hemmer god helse og livskvalitet hos personer med demens.
• Har innsikt i felles kunnskapsgrunnlag og referanseramme, etikk, verdier og relevante lover og forskrifter som regulerer tjenestene til personer med demens.
• Har kunnskap om fagfeltet demensomsorg og om hvilke tiltak og tjenester som finnes for personer med demens.
• Kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap som grunnlag for utvikling av tjenestene til personer med demens.
• Har forståelse for hvordan helse- og omsorgstjenester til personer med demens er organisert og betydningen av systematisk oppfølging og et tilpasset og velfungerende tjenestetilbud.
• Forstår betydningen av at ressurser og faglig kompetanse benyttes på en hensiktsmessig måte i arbeid med personer med demens.

2) Ferdigheter - kandidaten:
• Kan kommunisere og samhandle med personer med demens og deres pårørende
• Kan anvende miljøterapeutiske metoder og verktøy som bidrar til helsefremgang og livskvalitet for personer som har en demensdiagnose.
• Kan finne og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger innen demensomsorg, og anvende sin kunnskap for å belyse faglige problemstillinger i arbeidet med personer med demens.
• Kan kartlegge behov og delta i planlegging, organisering og iverksettelse av tiltak for personer med demens

3) Generell kompetanse - kandidaten:
• Har forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer i arbeidet med personer med demens, kjenner egen kompetanse og ansvarsområde, og vet når andre yrkesgrupper må trekkes inn.
• Kan identifisere etiske utfordringer og dilemmaer samt reflektere over egen praksis og egne holdninger
• Har utviklet en forståelse for hvilke etiske prinsipper som ligger til grunn når en arbeider med personer som har en demensdiagnose.
• Kan utføre individuelt tilrettelagte tjenester til personer med en demensdiagnose i tråd med prinsipper om likeverd og selvbestemmelse.
• Kan arbeide tverrfaglig, delta i faglig utvikling gjennom formidling av kunnskap innen fagfeltet, og bidra til godt samarbeid på tvers av etater og yrkesgrupper.
• Kan utvikle og tilpasse faglige tiltak og tjenester med utgangspunkt i brukerens ressurser og behov

Målgruppe for kurset:
Utdanningen passer for helsefagarbeidere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere og ambulansearbeidere, eller andre med relevant erfaring som ønsker å øke egen kompetanse innen dette området.

Opptak på bakgrunn av formell kompetanse:
• Fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev fra helsearbeiderfaget og ambulansearbeiderfaget
• Hjelpepleiere og omsorgsarbeidere kan også søke opptak på formell kompetanse
• Generell studiekompetanse alene gir ikke rett til opptak

Opptak på bakgrunn av realkompetanse:
Her må du oppfylle ett av følgende punkt:
• 8.700 timer (5 år) relevant arbeidserfaring og / eller utdanning
• Fullført og bestått Vg1 og Vg2 innen helsefag, samt 5.220 timer (3 år) relevant arbeidserfaring og / eller utdanning
• Fullført og bestått teori til fagprøven, samt 3.480 timer (2 år) relevant arbeidserfaring og / eller utdanning

Språkkunnskaper:
• Søkere med annet morsmål enn norsk eller annet nordisk språk som søker på grunnlag av realkompetanse, må dokumentere kunnskaper i norsk tilsvarende minimum nivå B1 i Europarådets referanserammeverk for språk.

Eksamen / sertifisering:
Studiet har innlevering av emneoppgaver underveis i studiet. I tillegg leveres det inn en fordypningsoppgave ved slutten av studiet, som skal forsvares på muntlig eksamen. Alle våre emneoppgaver er lagt opp til å kunne skrives hjemme og har lang innleveringsfrist. Etter fullført utdanning og bestått eksamen utstedes det offentlig godkjent vitnemål (30 studiepoeng).