Fagskole - coaching og relasjonsledelse



Kursarrangør: AOF Norge
Sted: AOFs Kompetansesenter
          Østfold, Moss
Kursadresse: Varnaveien 7, 1524 Moss (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Studie / yrkesutdanning
Undervisningstid: kl 17:00 - 20:30
Varighet: 98 timer / 10 måneder
Pris: Gratis
Neste kurs: 21.08.2024 | Vis alle kursdatoer

Vi tilbyr fagskole om coaching og relasjonsledelse. Er du, eller ønsker du å bli en bedre coach, men mangler innsikt og gode verktøy for din coachrolle? Utdanningen coaching og relasjonsledelse er viktig fordi det skjer raske endringer i samfunnet som de fleste i arbeidslivet påvirkes av.

Informasjon:
De siste årene har næringslivet vært preget av gjennomgripende omstillinger i et marked som preges av turbulente og raskt skiftende rammebetingelser. Ansatte takler slike endringer forskjellig, derfor er det viktig at du lærer hvordan du skal møte hver og en av dine ansatte som unik og ikke generell. Utdanningen skal bidra til å styrke og utvikle faglige og menneskelige kvaliteter som leder. Samt at treningen og erfaringen du får gjennom utdanningen skal bidra til utvikling av din handlingskompetanse som leder.

Faginnhold:
Emne 1 - Coaching, veiledning og forutsetninger for endring:
• Fra posisjon til relasjon
• Styrkebasert ledelse & relasjonsledelse
• Kommunikasjon, dialogferdigheter, tilbakemelding og forventninger
• Organisasjonskultur og endring
• Emosjonell modenhet, konflikthåndtering og personlig utvikling
• HMS for ledere (e-læring)

Emne 2 - Grunnelementer innen kompetanse i veiledning og coaching:
• Grunnlaget for coaching og veiledning som metode
• Plan og prosess med de ulike faser i og organisering av veilednings- og coachingprosesser, med bl. a. systematikk og struktur i prosessene.
• Rollen som veileder og coach både som relasjonsbygger og prosessleder
• Den lærende prosessen og organisasjon
• Etikk i veiledning og coaching

Emne 3 - Rammeverket og praktiske øvelser for veileder og coach:
• Verktøy del 1
• Kommunikasjon
• Motivasjon
• Stresshåndtering
• Praktisk prosessarbeid del 1

Emne 4 - Kartlegging, metodeutvikling med mål- og verdiformulering:
• Verktøy del 2
• Kartlegging
• Metode og strategiutvikling
• Samspill og innsikt i verdier og mål
• Praktisk prosessarbeid del 2

Emne 5 - Avslutningsoppgave med selvvalgt modelleringsoppgave innen coaching. En teoretisk tilnærming til observasjon av fremdragende egenskaper eller ferdigheter, og/eller en teoretisk dokumentasjon av en egen coachingprosess. Studenten skal trekke inn stoff fra emnene og knytte dette til praksis.

Gjennomføring:
I studiet legges det opp til bruk av ulike pedagogiske tilnærminger som rollespill, øvelser, samtalegrupper, diskusjoner, oppgaveseminar, veiledede grupper, e-læring og forelesninger. Det opprettes basisgrupper, hvor studentene samarbeider med medstudenter. Arbeid fra gruppene vil kunne bli presentert i plenum. Det gis veiledning i gruppene og det er faglærer som har veiledningsrollen.

Målgruppe for kurset:
Studiet passer for deltagere som er yrkesaktive, og/eller har noen års erfaring fra arbeidslivet. dette for å ha innsikt i, og forståelse for de temaene som berøres i utdanningen.

Opptakskrav:
1) Formelle opptakskrav:
• Fullført og bestått videregående opplæring
• Søker må i tillegg ha minimum 5 års relevant arbeidserfaring (minimum 8.700 timer)

2) Opptak på bakgrunn av realkompetanse:
• Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Ved opptak på bakgrunn av realkompetanse, må søker dokumentere omfang og relevans av yrkespraksis og utdanning, som samlet tilsvarer praksis- og studieomfang ved formelle opptakskrav.

3) Søkere med utenlandsk utdanning:
• Søkere med fullført videregående opplæring fra de andre nordiske landene er kvalifisert for opptak når den videregående opplæringen i de respektive landene gir generelt opptaks­grunnlag til tertiærutdanning tilsvarende norsk fagskoleutdanning. Søker må i tillegg ha minimum 5 års relevant arbeidserfaring (minimum 8.700 timer).

Søkere med utdanning utenfor Norden kan søke opptak på grunnlag av realkompetanse og må ha søkt Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (tidligere NOKUT) om godkjenning av utdanningen og må legge ved godkjenningsvedtaket til søknaden. Søker må i tillegg ha minimum 5 års relevant arbeidserfaring (minimum 8.700 timer).

Søkere som tas opp til fagskoleutdanning på grunnlag av realkompetanse og med utdanning fra land utenfor Norden, kreves det også dokumenterte språkkunnskaper på minimum nivå B2 i alle delferdigheter jf. Europarådets referanserammeverk for språk.

Eksamen / sertifisering:
Ingen eksamen. Innleveringer av emneoppgaver og prosjektoppgave med karakter. Vitnemål med 30 studiepoeng innen Fagskole.