Bachelor i PR og strategisk kommunikasjon



Kursarrangør: Høyskolen Kristiania
Sted: Oslo, Sentrum
Oslo
Kursadresse: Kirkegata 24, 0153 Oslo (kart)
Type:Studie / yrkesutdanning (180 studiepoeng)
Undervisningstid: Oppstart høst - søknadsfrist 20. april
Varighet: 3 år
Pris: 50.200 pr semester

Vi tilbyr bachelor i PR og strategisk kommunikasjon. Gjennom sosiale medier, nettaviser og TV danner vi oss et bilde av virkeligheten. På dette studiet lærer du hvordan kommunikasjonen fungerer, og hvordan den påvirker og skaper endinger i samfunnet.

Innhold:
Alle organisasjoner og bedrifter etterspør folk med kunnskap om kommunikasjon. Dette er et studium som åpner dører til den bransjen du er interessert i, fra musikk og mote - til politikk og miljø. God kommunikasjon er det som gjør at bedrifter og organisasjoner overlever. Det har aldri før vært så stort behov for eksperter på PR og strategisk kommunikasjon, enten du vil jobbe i privat eller offentlig sektor.

Studiet gir en innføring og fordypning i ulike virkemidler innenfor PR og strategisk kommunikasjon. Du får kunnskap om det norske medielandskapet, måten mediene fungerer på, måten journalister jobber på, og grunnen til at journalister og redaktører prioriterer som de gjør. Alle organisasjoner og bedrifter er nødt til å fortelle om hva de holder på med. Dermed vil du være en viktig støttespiller for ledelsen i organisasjonen.

Det kan handle om:
• Bruk av sosiale medier
• Hvordan journalister tenker
• Hvordan mediene fungerer og påvirker oss
• Politiske prosesser
• Kommunikasjonsstrategier
• Kundekommunikasjon
• Intern kommunikasjon

Program:
1. semester:
• Digital innholdsutvikling (DIU1100)
• PR, politikk og samfunn (PPS1100)

2. semester:
• Kampanjestrategier (KAS1100)
• Kommunikasjonsteori og retorikk (KMR1100)
• Samfunnsvitenskapelig metode (SVM1100)

3. semester:
• Marked, samfunn og globalisering (MSG2100)
• Medier, kriser og omdømme (MKO2100)

4. semester:
• Profesjonell praksis (PPR2100)
• Valgemne 7,5 studiepoeng (VAL999-7)
• Valgemne 7,5 studiepoeng (VAL999-7B)

5. semester:
• Big Data og digitale medier (MET202)
• Kvantitativ metode (KVM3100)
• Virksomhetskommunikasjon (VKU3100)

6. semester:
• Bacheloroppgave (BCR3103)
• Bachelorprosjektarbeid (BPR3100)

Utveksling til utlandet:
I fjerde semester på dette studiet har du muligheten til å søke om utveksling til disse samarbeidspartnerne i utlandet:

Australia:
• University of Queensland, Brisbane
• RMIT, Melbourne

Storbritannia:
• University of Hertfordshire, Hatfield

Tyskland:
• ISM, Cologne, Dortmund og Frankfurt

USA:
• University of California, Berkeley
• Hawaii Pacific University, Honolulu

Vietnam:
• RMIT, Hanoi eller Ho Chi Minh-byen

Praksis:
I ditt andre studieår får du mulighet for praksisopphold hos en arbeidsgiver, utveksling eller spesialisering i et valgfritt markedsfaglig emne. Siste året skal du også ut i praksis. Ved å løse oppgaver for eksterne oppdragsgivere som en del av undervisningen får du best mulig erfaring med å lage kampanjer i praksis.

Målgruppe for kurset:
Alle som ønsker bachelor i PR og strategisk kommunikasjon

Opptakskrav:
For å kunne søke på studiet må du ha ett av punktene nedenfor:
• Generell studiekompetanse
• Generell studiekompetanse etter fagopplæring med fag / svennebrev eller yrkespraksis og utdanning etter 23/5-regelen
• Realkompetanse

Lånekassen:
Studiet kvalifiserer for støtte hos Lånekassen