B-trinn: Livsmestring og robusthet som tema i skolen



Kursarrangør: BRO AOF
Sted: Oslo
Oslo
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Studie / yrkesutdanning
Undervisningstid: Ta kontakt for informasjon
Varighet: 3 timer
Pris: 1.390

Vi tilbyr kurs om B-trinn: Livsmestring og robusthet som tema i skolen og for samarbeid med foreldre. Dette er et hybridkurs - velg å følge kurset fysisk fra kurslokalet eller via nett (avhuking i påmeldingsskjema).

Informasjon:
Barn som gruer og vegrer seg, føler seg utestengt eller som ikke finner seg til rette i fellesskapet, og voksne som ofte kan bli stående i dilemmaer når de skal hjelpe barn til å mestre hverdagens mange utfordringer; listen er lang over eksempler på hverdagslige situasjoner som aktualiserer temaene robusthet og livsmestring. I de senere årene har disse temaene fått fornyet fokus, som en følge av at de har fått en plass i regel- og rammeverk innenfor både skole- og barnehagesektoren.

Livsmestring og robusthet er temaer som ansatte i skolen arbeider med så og si «hele tiden». Mye av det som skjer i løpet av en vanlig i skolen, henger sammen med hvordan vi lykkes i dette arbeidet. Mange som arbeider innenfor oppvekstsektoren vil kanskje mene med rette - at dette er en oppgave og et ansvar som aktualiserer behovet for et godt samarbeid mellom foreldre og skole.

Hvordan kan vi få med oss foreldre og foresatte i dette arbeidet og gjøre livsmestring og robusthet til noe vi i større grad er sammen om? Dette kurset tar for seg utfordringer, mulige gevinster og forslag til hvordan ansatte i skolen kan gjøre temaer som livsmestring og robusthet til en bærebjelke i hverdagen og i hjem-skole samarbeidet til det beste for barna.

Kursinnhold:
• Hvordan kan vi hjelpe barn til å utvikle den tåleevnen som skal til for å stå trygt i lek og læring
• Hvordan kan samarbeidet mellom hjem og skole bygge opp under dette
• Det vil bli gitt små arbeidsoppgaver og rom for samtale underveis i kurset
• Kursinnholdet tilpasses til de ulike aldersgruppene: små, mellomstore og store barn

Læringsmål:
Kursene tar utgangpunkt i fag og tema som er aktuelle for ansatte i grunnskoler, videregående skoler og voksenopplæringen, og i andre instanser som jobber mot skolene (PPT, BUP, barnevern etc.). Læringsmål til det enkelte kurs hentes i hovedsak fra aktuelle områder i Læreplanen LK20. Kursdeltaker skal sitte igjen med kunnskap, som enten kan anvendes direkte inn i eget arbeid eller som tilpasses eget arbeid, etter endt kursdeltakelse.

Kursholder: Sjur Langeland

Sjur Langeland jobber som fagleder for forebyggende tjenester i Nannestad. Han har lang erfaring fra å arbeide tett med skoler, barnehager og foresatte i oppfølgingen av barn. Langeland er utdannet innen familieterapi og religionspsykologi, samt i Mindfulness, LØFT, ART og veiledning. I tillegg til jobben i Nannestad kommune driver han egen praksis og holder kurs i kommunikasjon og relasjonsarbeid m.m.

Målgruppe for kurset:
Kurset retter seg mot ansatte på alle nivåer - assistenter, barne- og ungdomsarbeidere, fagarbeidere, miljøarbeidere, lærere, lektorer, spesialpedagoger, skoleledere, skoleeiere i grunnskoler, videregående skoler og voksenopplæringen - og i andre instanser som jobber mot skolene (PPT, BUP, barnevern etc.), og som ønsker spisskompetanse innenfor sitt fagfelt.

Opptakskrav:
• Ingen krav til forkunnskaper