Trening i sosial kompetanse for barn og unge



Kursarrangør: Fagakademiet AOF
Sted: Quality Hotel Ålesund
          Møre og Romsdal, Ålesund
Kursadresse: Sorenskriver Bulls gate 7, 6002 Ålesund (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Undervisningstid: Ta kontakt for informasjon
Varighet: 1 dag
Pris: 2.450

Vi tilbyr kurs i trening i sosial kompetanse for barn og unge. Kurset skal gi en oversikt over ulike tilnærmingsmåter for å øke den sosiale kompetansen hos barn og unge.

Sosial kompetanse kan forenklet sies å være individets evne til samspill med andre i ulike situasjoner og å mestre sosiale sammenhenger. Hos mange individer, og kanskje spesielt hos mennesker med en diagnose innenfor autismespekteret, vil mangelfull sosial kompetanse være en medvirkende årsak til utfordrende atferd. Kurset er veldig anvendelig og fleksibelt, og kan gjerne gjennomføres uten bakgrunn i andre konsepter og opplæringsprogram og sertifiseringer, som for eksempel ART.

Kursinnhold:
Kurset gjennomføres med forelesning og med plenumsdiskusjoner over eksempler fra følgende momenter:
• Hva er og hva innebærer det å ha sosial kompetanse
• Hvilke positive konsekvenser gir det å ha høy sosial kompetanse
• Hva slags konsekvenser medfører det å ha lav sosial kompetanse
• PAST (positive atferds- og støttetiltak i skolen)
• Ulike programmer og metoder for å styrke sosial kompetanse med hovedfokus på trening, eks. vis via ART som metode
• På slutten av kursdagen demonstreres en arbeidsøkt med sosial ferdighetstrening i gruppe

Opplæringsloven omtaler skolens plikt til å drive sosial ferdighetstrening i samråd med foreldrene, jfr.:
• Kap. 1: Formål, virkeområde og tilpassa opplæring m.m
• Formålsparagrafen §1 - 2 (gamle)
• Formålsparagrafen §1 - 1 (nye)
• Kap. 9a: Vedr elevenes skolemiljø
• §9a - 2. Det fysiske miljøet
• §9a - 3. Det psykososiale miljøet
• §9a - 4. Systematisk arbeid for å fremje helsa, miljøet og tryggleiken til elevene
(internkontroll)

St.m. 30/04 ”Kultur for læring”
”Etter departementets oppfatning er det ingen motsetning mellom en faglig sterk opplæring og en opplæring som har som mål å fremme sosial kompetanse, personlig utvikling og dannelse. Arbeidet med å legge til rette for personlig utvikling hos elevene i et godt og utviklende læringsmiljø bør tvert i mot intensiveres, slik det for eksempel er gjort gjennom Manifest mot mobbing.”

Foreleser: Terje Wårheim

Terje Wårheim har erfaring siden 1991 fra Spesialisthelsetjenesten i arbeid med ulike utfordringer knyttet til barn, ungdom og voksne, inkl foreldreveiledning. Wårheim er utdannet barnevernpedagog, har mastergrad i "Tverrprofesjonelt samarbeid i Helse og sosialsektoren", har studier og har undervist innenfor veiledningspedagogikk og brukermedvirkning i veiledning og i sexologi.

Terje Wårheim har også videreutdanning i ”trening av kognitive, emosjonelle og sosiale ferdigheter” (ART: Aggression Replacement Training). Terje Wårheim foreleser om temaet ”Trening av sosial kompetanse” (sosial ferdighetstrening, sinnekontrolltrening og moralsk resonneringstrening), både innen- og utenlands, med alt fra 3 timers kurs til 6 dagers kurspakke med påfølgende veiledning.

I tillegg foreleser Wårheim om forebygging og håndtering av problematferd hos barn og ungdom, kommunikasjon- og relasjonskompetanse, ulike opplæringsteknikker og også om andre relevante tema for ansatte / nærpersoner som samhandler med barn, ungdom og voksne. Terje Wårheim er en meget erfaren formidler, med solid faglig og praktisk kompetanse.

Målgruppe for kurset:
Skoleansatte på grunntrinnet og i videregående skole, barnehageansatte, lærere og pedagoger, helsepersonell, PP-tjenesten, barnevernsansatte, SFO og andre som arbeider med barn og ungdom.

Kursmateriell:
Kursavgiften inkluderer materiell, kaffe og lunsj