Master i markedsføringsledelse



Kursarrangør: Høyskolen Kristiania
Sted: Oslo, Sentrum
Oslo
Kursadresse: Kirkegata 24, 0153 Oslo (kart)
Type:Studie / yrkesutdanning (120 studiepoeng)
Undervisningstid: Oppstart august - søknadsfrist 20. april
Varighet: 2 år
Pris: 53.600 pr semester

Vi tilbyr master i markedsføringsledelse. Dette studiet gir deg solid kompetanse innenfor markedsføringsledelse, med mulighet til å skreddersy din faglige profil ut fra dine egne interesser.

Litt om studiet:
Markedsføring handler om å jobbe strategisk med å skape verdi for både bedrifter og kunder. Denne utdanningen gir deg faglig tyngde og inngående innsikt i hvordan trender og teknologi endrer verdenen og markedene rundt oss. Studiet er forankret i det som er markedsførerens unike bidrag i organisasjonen - kunnskap om forbrukeren og forbrukeratferd.

Gjennom praktiske oppgaver får du ferdighetene som gjør deg i stand til å omsette innsikt til virkningsfull markedsføring, der eksemplene er hentet fra dagsaktuelle og konkrete problemstillinger fra næringslivet. I tillegg er Master i markedsføringsledelse et forskningsbasert studium som gir deg det nyeste av kunnskap innen fagfeltet. Den unike kombinasjonen av faglig tyngde og praktisk relevans gjør deg godt rustet til å ta fatt på krevende lederutfordringer når du kommer ut i arbeidslivet.

Hva du lærer:
En Master i markedsføringsledelse gir deg avansert kunnskap om markedsføringsledelse med fordypning i ulike perspektiver for å forstå forbrukeren og forbrukeratferd. Du vil også aktivt bruke teori og innsikt på å løse dagsaktuelle problemstillinger i næringslivet gjennom casediskusjoner, simuleringer og innleveringsoppgaver basert på caser fra bedrifter og offentlig etat. I tillegg til spesialiseringen innen markedsføringsledelse (major) vil du også kunne legge til egne moduler innen f.eks. strategisk kommunikasjon, innovasjon eller HR (minor). På denne måten vil du kunne skreddersy fagprofilen din til det området du ønsker å jobbe med.

Du vil også få en grundig innføring i emner som:
• Forbrukerforståelse - psykologiske perspektiver
• Strategisk analyse
• Digital markedsføring og analyse
• Markedsstrategi

Underveis i studiet vil du også møte flere av Norges mest anerkjente fageksperter og forskere. Solid markedsføringskunnskap, praktisk trening fra caseoppgaver og innsikt i oppdatert forskning fra fagfeltet vil gi deg en utdanning som gjør deg klar for stillinger i ledende markedsføringsmiljøer.

Program:
1. semester:
• Forbrukerforståelse 1: Psykologisk perspektiv (FFO4100)
• Kvalitative metoder og vitenskapsteori (KMT4100)
• Markedsstrategi (MSI4100)
• Strategisk analyse (STA4100)

2. semester:
• Digital markedsføring og analyse (DMA4100)
• Forbrukerforståelse 2: Antropologisk perspektiv (FFO4200)
• Kvantitative metoder (KMR4100)
• Merkevareledelse og markedskommunikasjon (MMK4100)

3. semester:
• Alternativ A: Fordypningsemne (Bedriftsprosjekt: Strategi og analyse 7,5 SP) + valgbare emner (22,5 SP) (FOR999-MME30)
• Alternativ B: Utveksling (30 SP, herav 7,5 SP relatert til markedsføringsledelse (UTV999-MME30)

4. semester:
• Masteroppgave (MOG5100)

Utveksling i utlandet:
I løpet av masterløpet ditt har du muligheten til å søke om utveksling hos følgende studiesteder i utlandet:

Australia:
• Deakin University, Melbourne

Island:
• Reykjavik University, Reykjavik

Storbritannia:
• University of Hertfordshire, Hertfordshire
• Edinburgh Napier University, Edinburgh

USA:
• University of California, Berkeley

Undervisningsformer:
Som mastergradsstudent vil du møte en annen studiehverdag enn den du har hatt som bachelorstudent. Du vil oppleve at det stilles høyere akademiske krav, og at arbeidsmengden øker. En mer krevende studiehverdag reflekterer at du som mastergradsstudent skal bli ekspert på ditt fagfelt. Mens bachelorgraden la et solid og bredt grunnlag, er hensikten med mastergraden å gi deg en faglig fordypning på høyt faglig nivå. Dette krever mer av deg og din arbeidsinnsats, men vil samtidig forberede deg til lederposisjoner i framtiden.

Mastergradsstudentenes hverdag:
Master i markedsføringsledelse har få studenter i hver klasse. Dette gir gode muligheter for aktive debatter og spennende diskusjoner mellom studenter og forelesere, men det krever også at samtlige studenter bidrar, er aktive og møter opp til forelesning. Mye av læringen på et masterstudium oppnår man gjennom å utfordre seg selv og å bryne seg på sine medstudenter med ulike bakgrunner og erfaringer. Dette gjør studiet både spennende og krevende.

Målgruppe for kurset:
Alle som ønsker master i markedsføringsledelse

Opptakskrav:
For opptak til Master i markedsføringsledelse kreves det at søkeren har bachelorgrad eller tilsvarende studieløp av minst 180 studiepoeng.

Minimum 80 studiepoeng av disse skal være innenfor ett av følgende fagområder:
• Økonomisk-administrative fag
• Samfunnsvitenskap eller
• Økonomi

Fagkrav til fordypningsfagene i bachelorutdanningen:
• Minst 15 studiepoeng i metodefag
• Minst 15 studiepoeng i administrasjonsfag

Karakterkrav:
• For å være kvalifisert må gjennomsnittskarakter være på C eller bedre. C tilsvarer minimum 2,7.

Lånekassen:
Studiet kvalifiserer for støtte hos Lånekassen