Forebygging og håndtering av problematferd i SFO



Kursarrangør: Fagakademiet AOF
Sted: Grand Hotel Terminus
          Hordaland, Bergen
Kursadresse: Zander Kaaes gate 6, 5015 Bergen (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Undervisningstid: Ta kontakt for informasjon
Varighet: 1 dag

Vi tilbyr kurs om forebygging og håndtering av problematferd i SFO. Kurset fokuserer på hvordan man kan forebygge problematferd, og også hvordan håndtere det når det først forekommer.

Innhold:
Kurset gir perspektiver på å jobbe proaktivt og reaktivt i forhold til problematferd hos barn, spesielt knyttet til hverdagen i SFO. Kurset gjennomføres med gruppeoppgaver, praktiske øvelser og erfaringsutveksling. Problematferd vil som annen atferd oppstå, bli formet og forsterket i samspillet mellom personen og omgivelsene. Å fremvise problematferd er en meget effektiv måte å påvirke omgivelsene sine på.

Det er spesielt 2 situasjoner som kan være med på å opprettholde problematferd og å gi problematferd en funksjon:
1) Enten for å oppnå noe, som trøst, kjeft, kroppskontakt, materielle goder eller andre former for oppmerksomhet.
2) Eller for å slippe unna spesielle aktiviteter / krav. Aktiviteter eller krav som for personen vil være ubehagelig eller som de ønsker å unnslippe.

Det er viktig å jobbe forebyggende, både i forholdet til personer som ikke fremviser problematferd, men også tenke forebyggende i kombinasjon med andre tiltak når problematferd forekommer.

• Hva er, og hva opprettholder problematferd
• Risikofaktorer for utvikling av problematferd
• Hvilke komponenter bør være med når en skal jobbe primær-, sekundær- og tertiærforebyggende i forhold til problematferd.
• Aggresjonsperspektivet
• Hvilke tiltak bør iverksettes i forhold til problematferd - effektive og ineffektive strategier

Her anføres 2 hovedgrupper av strategier:
1) De proaktive strategiene:
Tiltak som skal virke forebyggende, og som iverksettes planmessig med den hensikt å over tid sørge for at den definerte problematferden ikke forekommer, eller forekommer sjeldnere. Typisk for disse er at vi forventer at det vil kunne ta noe tid før de ønskede endringene kommer.

2) De reaktive strategiene:
Tiltak som settes i verk akutt, det vil si tiltak der formålet er å få rask og effektiv kontroll over den aktuelle problematferden. Med tiltakene under denne hovedgruppen er ikke målet å behandle med varig virkning/læringseffekt, men å stoppe en uheldig situasjon der og da.

Foreleser: Terje Wårheim

Terje Wårheim har erfaring siden 1991 fra Spesialisthelsetjenesten i arbeid med ulike utfordringer knyttet til barn, ungdom og voksne, inkl foreldreveiledning. Wårheim er utdannet barnevernspedagog, har mastergrad i "Tverrprofesjonelt samarbeid i Helse og sosialsektoren", har studier og har undervist innenfor veiledningspedagogikk og brukermedvirkning i veiledning og i sexologi. Terje Wårheim har også videreutdanning i ”trening av kognitive, emosjonelle og sosiale ferdigheter” (ART: Aggression Replacement Training).

Terje Wårheim foreleser om temaet ”Trening av sosial kompetanse” (sosial ferdighetstrening, sinnekontrolltrening og moralsk resonneringstrening), både innen- og utenlands, med alt fra 3 timers kurs til 6 dagers kurspakke med påfølgende veiledning. I tillegg foreleser Wårheim om forebygging og håndtering av problematferd hos barn og ungdom, kommunikasjon- og relasjonskompetanse, ulike opplæringsteknikker og også om andre relevante tema for ansatte / nærpersoner som samhandler med barn, ungdom og voksne. Terje Wårheim er en meget erfaren formidler, med solid faglig og praktisk kompetanse.

Målgruppe for kurset:
Ledere og ansatte i SFO