Uenighet og konflikthåndtering - digital gjennomføring



Kursarrangør: KLM-Lahnstein
Sted: Nettkurs / Nettstudie
Hele landet
Type:Nettkurs og nettstudie
Studie / yrkesutdanning (7,5 studiepoeng)
Undervisningstid: Ta kontakt
Varighet: 4 dager
Pris: Fra 7.500

Vi tilbyr kurs i forebygging og håndtering av konflikter. Modulbasert mellomlederutdanning på høyskolenivå, et praktisk rettet kurs. Et tilbud i samarbeid mellom KLM-Lahnstein as og Universitetet i Agder. Mulighet for videreføring til studiepoeng i universitets-/høyskolesystemet.

Studium:
Faglig innhold på bachelornivå. Modulen gjennomføres i bolker på 2 + 2 kursdager, med en avsluttende eksamen for de som ønsker det.

Læringsutbytte:
Etter fullført emne skal studenten
• Ha kunnskaper om konfliktbegrepet og hva som kjennetegner en konflikt
• Ha kunnskaper om forhold i en jobbsituasjon som kan skape konflikter
• Ha kunnskaper om forskjellige konflikttyper
• Kunnskaper om formelle krav til godt arbeidsmiljø etter arbeidsmiljøloven
• Kunne analysere hva som er konstruktiv uenighet og uønsket konflikt
• Ha en refleksjon om hvilke signaler i organisasjonen som er indikasjon
på at en konflikt er under oppseiling
• Ha en refleksjon over hvordan leder, medarbeidere, tillitsvalgte og verneombud skal
forholde seg til konflikter
• Ha en refleksjon over hva en konflikt gjør med mennesker som står
i en krevende konfliktsituasjon
• Ha en refleksjon over når en leder trenger ekstern profesjonell hjelp for å
mestre en krevende konfliktsituasjon
• Ha ferdigheter i hvilke tiltak som kan bidra til konfliktforebygging
• Ha ferdigheter i konkrete tiltak for konfliktløsning når konflikten er en realitet

Kort innholdsbeskrivelse
Kurset skal gi forståelse og innsikt i hvilke utfordringer en organisasjon står overfor når det gjelder å forholde seg til krevende situasjoner og personer som kan ende opp i konflikter. Spesielt fokus vil bli lagt på lederrollen og medarbeiderrollen i ansvaret for å skape grunnlag for det gode arbeidsmiljø som ledd i forebygging av konflikter. Det vil bli diskutert hva som kjennetegner forskjellen på den konstruktive uenighet og den destruktive konflikt. Medarbeiders formelle rettigheter i henhold til lov og avtaleverk tas opp til behandling. Konkrete forslag til hvordan en leder og en medarbeider bør ta
opp den vanskelige saker står sentralt i kurset. Aktuelle råd og tips i den praktiske konfliktprosess vil bli belyst bl.a. ut fra den såkalte LØFT-metoden

Aktuelle delemner:
• Hovedproblemstillinger og sentrale begreper
• Konflikter som realitet i organisasjoner
• Lederansvaret i konflikthåndtering med fokus på grensesetting
• Medarbeiders og verneombudets rolle når en konflikt er under oppseiling
• Grensesnittet mellom den konstruktive uenighet og den destruktive konflikt
• Konflikttyper og konfliktkilder
• Kjennetegn på de typiske konfliktdynamikker når konflikt er en realitet
• Hersketeknikker, maktspill og negative subkulturer
• Whistleblowing, - når si ifra om klanderverdige forhold, arbeidsmiljølovens § 2-4
• Drøfting av lojalitetsbegrepet
• Stillingsvern og formelle rettigheter i den harde konfliktsituasjon
• Praktiske tiltak for forebygging av konflikter
• Hvordan praktisk håndtere de vanskelige situasjonene og de vanskelige personene
• Praktiske interveneringsteknikker i den manifeste konflikt
• Konfliktløsningsalternativer
• Bruk av ekstern 3. person som konfliktmegler
• Bruk av samtaleverktøy til hjelp i konfliktforebygging
• Praktisk bruk av LØFT-metoden som verktøy
• Hva gjør vi når den bilagte konflikten blusser opp igjen?

Målgruppe for kurset:
Aktuelle kursdeltagere er ledere i privat og offentlig sektor samt frivillige organisasjoner som ønsker å formalisere sin lederkompetanse. Kurset retter seg også mot medarbeidere som ønsker å gå inn i lederstillinger.

Pensumlitteratur:
Ståle Einarsen og Harald Pedersen (2021). Håndtering av konflikter og trakassering i
arbeidslivet, 3. utg. Oslo: Gyldendal..

Undervisning:
Det aktuelle fagstoffet vil bli gjennomgått som kateterforelesning og drøftet i
plenumsdiskusjoner. Gruppearbeid inngår også som en sentral del av læringsprosessen. Det vil bli presentert konkrete cases som bidrar til å belyse viktige organisasjonsforhold og forhold knyttet til lederrollen.

Arbeidsformer:
Studentenes tilegnelse av stoffet vil skje ved deltagelse i klasseplenum, frivillige
kollokviegrupper, selvstudium inkl. nettsøk og ved nettveiledning. Nettveiledning skjer ved at studentene ut fra eget behov kontakter nettveileder.

Eksamen/sertifisering:
Evaluering av læringseffekt og modning av fagstoffet skjer ved to-dagers hjemmeeksamen med oppgitt oppgave bestående av a) en teoridel og b) et mini-case. Besvarelsen foretas enkeltvis eller i grupper på to eller tre studenter. Bokstavkarakterer.

Pris:
Kurset koster 7500,- kroner for alle fire dager. Om man ønsker å ta eksamen i tillegg koster dette 1200 kroner. Dersom kurset gjennomføres fysisk som stedlig undervisning og arrangøren leier lokaler, kommer en dagpakkepris på rundt. kr. 500,- pr. dag. Dette går i sin helhet til konferansestedet for leie av lokaler, bevertning osv. Dette gjelder ikke om det er bestiller som holder kurslokaler.