Skriv inn hva du ønsker å lære eller hvor du ønsker kurs for å få opp forslag

Hvordan bli kvitt negative tanker!

Denne artikkelen ligger i kategorien(e):
Hvordan bli kvitt negative tanker!

Bruk NLP til å bli kvitt negative tanker!

Dårlig selvfølelse, lav selvtillit og negative tankemønstre er det temaet som et flertall av mine klienter sliter med. Vi skiller ofte mellom selvfølelse og selvtillit. Dårlig selvfølelse kan ha sitt utslag i usikkerhet, selvkritikk og skyldfølelse. Vi føler oss utilstrekkelige, verdiløse og ikke verd å bli elsket. Selvtillit handler om det vi kan, det vi er gode og dyktige på eller dumme og dårlige til – prestasjoner. Noen mennesker har dårlig selvfølelse og høy selvtillit, men det er nok mer sjelden å se det motsatte. Det har noe med å være fornøyd med seg selv og den du er.

Universal Balance AS, 09.03.2012
Hjemmeside: www.universalbalance.no
Dårlig selvfølelse og lav selvtillit henger ofte sammen med negative tanker som skaper vonde følelser som tapper deg for energi. Tankene påvirker dermed immunforsvaret ditt. I ytterste konsekvens kan du få fysiske plager av negative og tunge tanker. Omvendt med positive tanker. De gir deg energi og gode følelser og styrker immunforsvaret ditt. Du har jo sikkert hørt om placeboeffekten. Om mennesker som blir friske, ikke av virkestoffet i legemiddelet, men av forventningen om at det skal virke. Jeg vil gjerne at det skal fungere, altså fungerer det. `Tro kan flytte fjell,’ sier vi jo og.

Vi tenker 60 til 70.000 tanker om dagen, og 99% av de tankene du har i dag hadde du også i går. Vi lever i et evig tankespinn, som alle fører til følelser i kroppen. Stadig nye tanker popper opp og gir deg en følelse som påvirker adferden din. Men det er lys i tunellen. Ta kontroll på tankene dine og få kontroll på livet! En amerikaner kalt Norman Vincent Peale sa allerede på 50-tallet: `Change your thoughts and you change your world.´

En enkel øvelse for å stoppe negative og destruktive tanker og måter å reagere på, og ta kontroll på egen skute, heter STOPP! Hvis du for eksempel har negative tanker eller bekymringer som fører til usikkerhet, klaging, sinne eller følelse av oppgitthet eller håpløshet så kan du bruke denne teknikken. Du kan også bruke den hvis du sier til deg selv: `Dette er urettferdig,’ `Jeg får det aldri til,’ `Jeg vet ikke’. Det vil si, når du trekker deg selv ned med en negativ indre dialog.

Første regel er aldri å tillate deg slike tanker i mer enn to minutter. Alt over det er for lang tid. Og for å stoppe tankene tar du et langt og bestemt skritt fremover mens du skyver hendene foran deg og roper ”STOPP!” (eller ”Ti stille!”). Høyt, med klar og myndig stemme. Gjenta et par, tre ganger til tankene eller følelsen er borte. Deretter sier du høyt til deg selv hva du ønsker i stedet. For eksempel ”jeg har fullt fokus på jobben, er kreativ og idérik.” Kjenn på følelsen, at den er helt forskjellig.

Det som blant annet skjer er at du endrer fysiologien din, som gjør at du endrer pusten. Dette vil føre til endringer i tilstanden din og dermed endre tankene. Da skjønner du sikkert hvor viktig det er å ta noen pauser i hverdagen. Reis deg fra stolen, pust litt dypt og se ut av vinduet! Beveg deg! Det påvirker tankene, følelsene og energien din.

En annen, litt morsom øvelse som du kan gjøre, går som følger:
Bli bevisst på din negative stemme. Når kommer den? Hva sier den? Hvordan snakker den? Si det stemmen sier og snakk på samme måte. Bruk de samme ordene, tonefall, rytme. Er stemmen høy eller lav, langsom eller rask? Vil du snakke til andre på samme måte?
Hvor er stemmen plassert? Hvor kommer lyden fra?
Hva tror du stemmen prøver å gjøre for deg som er positivt (For eksempel sørge for at du er forberedt, beskytte deg, få deg til å fokusere etc.)
Nå kan du endre plassering av stemmen. Flytt den for eksempel fra brystet, gjør den mindre og mer bevegelig og flytt den til et annet sted. La stemmen flyte ut gjennom et av bena dine. Hvor vandrer den? Flytt den helt ut på høyre stortå! Hvordan ser den ut nå?
Ta tak i lyden av stemmen, og lek med den. La den snakke til deg med Donald Duck stemme. Skru lyden opp, skru den ned og erstatt stemmen med fin musikk.
Til slutt velger du den stemmen og plasseringen som føles godt.
Og NÅ – rett fokuset mot det du vil ha, det du ønsker.

Lykke til!

Innlegget er basert på min spalte i Mönster Magasin. Artikkel Mönster Magasin

april 9, 2011


Les mer om dette på: www.norenberg.com
Kristin Norenberg


Adresse: Dalsveien 31 F
0775 Oslo
Telefon: 90987124
Hjemmeside: www.norenberg.com

Flere artikler fra Kristin Norenberg




     

     
Tips en venn

© Kursagenten AS - Orgnr 984 246 595 MVA - Fekjan 13, 1394 Nesbru - Tlf: 417 65 300

Vi tar ikke ansvar for innhold som tilhører våre medlemmer. Dette gjelder kursoppføringer, artikler og eksterne lenker.